Процедура реєстрації торговельної марки в Україні: детальний опис
Кожен підприємець і власник компанії прагне до того, щоб його підприємство було відоме і популярне. Для цього застосовують спеціальні методи, способи і тактики. Одним з таких є створення свого логотипу або, як то кажуть в законодавстві, “торговельної марки”. Звичайно ж, як і будь-яка інша процедура реєстрація ТМ передбачає отримання відповідного Свідоцтва, без якого буде неможливо захистити ваші права в сфері інтелектуальної власності.
Сьогодні реєстрація торговельної марки є актуальним питанням. Адже в даній сфері недавно були внесені певні зміни в законодавство. Як же тепер відбувається процедура реєстрації?
Читайте в цій статті:
-
- Що таке торговельна марка?
- Чим відрізняється товарний знак від торговельної марки?
- Що дає реєстрація торговельної марки?
- Види торговельних марок
- Як зареєструвати торговельну марку?
- Перевірка торговельної марки
- Документи для реєстрації торговельної марки
- Класи торговельних марок (МКТП)
- Відмова в реєстрації ТМ
- Свідоцтво про реєстрацію торговельної марки
- Термін дії реєстрації ТМ
- Скільки коштує зареєструвати торговельну марку?
- Прискорена реєстрація торговельної марки
- Чи можна зареєструвати ТМ самостійно?
- Захист торговельної марки
- Передача прав на торговельну марку
- Незаконне використання торговельної марки
- Міжнародна реєстрація торговельної марки
- Зміни в законодавстві, що стосуються товарних знаків
Що таке торговельна марка?
Перше найважливіше та поширене питання — це “що означає tm?”.
Торговельна марка – це позначення, яке надається продукції конкретного виробника. Воно захищає товар від підробок та виділяє його на ринку.
Визначення торговельної марки, а також правила та порядок її використання закріплені в такому нормативно-правовому акті, як Цивільний кодекс України. Слід зазначити, що в офіційних джерелах також згадується поняття “знак для товарів та послуг”.
Чим відрізняється товарний знак від торговельної марки?
Товарний знак охороняється законом і може мати словесну, графічну чи комбіновану форму. Насправді ці два поняття (“торговельна марка” і “товарний знак”) мають однакове значення і може бути застосовні як взаємозамінні. Проте є одна відмінність товарного знака від торговельної марки. Товарний знак – це зареєстрована торговельна марка! Тобто відмінність лише у статусі реєстрації.
Чим товарний знак відрізняється від логотипа? Питання цікаве!
Відповідно до Цивільного кодексу України, торговельна марка є будь-яким позначенням або групою позначень, завдяки яким можна виділити товари та розрізняти схожу продукцію одного виробника від іншого.
Щодо логотипа, то це оригінальне, найчастіше унікальне оформлення ТМ. Дуже часто це комбінація графічного знака та оригінального оформлення слова. Логотип реєструють як образотворчу або комбіновану торговельну марку.
Головною відмінністю між логотипом та товарним знаком є те, що логотип ніяк не фігурує в законодавстві України, тому не має юридичної сили та його не можна зареєструвати, тобто немає можливості його захистити та задокументувати власні права на нього. Патентні повірені розглядають логотип як графічне зображення, у приватному випадку — товарного знака.
Що дає реєстрація торговельної марки?
Перед початком процедури реєстрації необхідно визначитися, навіщо реєструвати товарний знак.
Реєстрація торговельної марки потрібна тоді, коли ви:
- займаєтеся виробництвом продукції або надаєте спеціальні послуги;
- не хочете постраждати від недобросовісних конкурентів та шукайте спосіб правового захисту;
- остерігаєтеся незаконного використання вашого логотипу, найменування компанії, товарного знака;
- маєте на меті подальше просування та розвиток свого виробництва (надання послуг);
- бажаєте підвищити свою конкурентоспроможність, залучити більше покупців (споживачів) ваших товарів чи послуг;
- хочете отримувати додаткові прибутки завдяки ліцензуванню;
- прагнете отримати за допомогою реєстрації унікальну домену назву (.ua), яка діє в Україні;
- займаєтеся створенням рекламної кампанії різними мовами, де збираєтеся використовувати свій логотип, найменування або торговельну марку;
- бажаєте прописувати біля своєї ТМ або найменування компанії спеціальний знак, який застосовується виключно до зареєстрованих ТМ.
Реєстрація торговельної марки також здійснюється, щоб випередити несумлінних конкурентів. Це одна з найголовніших причин, чому власники об’єктів інтелектуальної власності приймають рішення здійснити реєстрацію. Правовий захист відіграє сьогодні велику роль, оскільки з кожним днем з’являється все більше таких бізнесменів, які бажають збагатитися за рахунок чужого імені.

Читайте детальніше навіщо потрібна реєстрація торговельної марки >
Чи обов’язково реєструвати ТМ?
Одне з найпоширеніших питань — чи потрібно реєструвати торговельну марку та які наслідки не реєстрації можуть бути?
Користуючись незареєстрованою торговельною маркою, перш за все компанія шкодить сама собі. Реєстрація дає власникам захист від нечесних конкурентів, які шукають легких шляхів збагачення.
Уявіть, що ви досить довгий період використовуєте товарний знак, який колись вирішили не реєструвати. У вас з’явилася база клієнтів, ви стали відомі на ринку. І раптом хтось вирішує зробити подібну марку, аби привернути більше уваги. Створюють марку та реєструють її, отримують Свідоцтво. Ось тут у вас і виникнуть чималі проблеми. Довести та відстояти свої права буде складно, оскільки ваш знак незареєстрований. І в найгіршому випадку, ви навіть не зможете ним більше користуватися.
Саме тому завжди необхідно мати захист своєї продукції, спираючись на законодавство. Реєстрація товарного знака принесе вам не лише додатковий дохід, але й зможе в будь-якій ситуації захистити вашу компанію.
Закон України «Про охорону прав на знаки для товарів та послуг»
Закон про реєстрацію товарного знака закріплює норми, що регулюють правила та порядок виконання процедури. Документ має назву Закон України «Про охорону прав на знаки для товарів та послуг».
Якщо ж заглянути до Цивільний кодекс України, то у статті 492 ми побачимо визначення торговельної марки. Так, торговельна марка – це певне позначення чи комбінація, метою якого є відмінність товарів чи послуг, що випускаються певною особою, від інших подібних товарів чи послуг.
Домен .ua
Реєстрація торговельної марки для домену .ua — сьогодні дуже поширена процедура в нашій державі. Отримання такого домену — одна із переваг реєстрації товарного знака.
Як і товарний знак, домени UA є об’єктами авторського права. На відміну від товарного знака, що реєструється в певній країні та поширюється на якусь конкретну категорію продукції або послуг, домен працює фактично по всій Землі.
При оформленні доменного імені під назвою конкретного бренду (наприклад, домен Coca-Cola) усі юридичні права за брендом, якому належить товарний знак, а саме ТМ Coca-Cola. Але коли домен не має певного відношення до конкретного бренду та стосується загальної сфери (домен MUSIC.COM, CAR.COM, AIR.UA і так далі), він не порушує жодної правової власності, але при цьому вважається преміальним і сам має величезну вартість.
Наразі сайт — це не предмет розкоші, а цілком доступна необхідність: необов’язково створювати сайт лише у випадку, якщо у вас є компанія або бізнес-проєкт. Сайти-портфоліо, блоги та лендинг-сторінки — чудова можливість показати себе, креативне мислення та вміння творити.

Читайте детальніше як зареєструвати домен .ua >
Види торговельних марок
На практиці виділяють різні типи торговельних марок. Часто власники компаній не можуть відразу визначитися, яку саме ТМ їм буде вигідніше та раціональніше зареєструвати.
Кожен вид має свої особливості та переваги. Нижче ми розповімо про те, які різновиди товарних знаків існують.
Словесна торговельна марка
Словесна ТМ містить слова, цифри та літери, і навіть їх поєднання, що повністю відповідає її назві. Подібним позначенням може виступати найменування сервісу, компанії, продукту або товару, який випускає той, хто вирішив зареєструвати торговельну марку. Як приклади можна навести найбільш відомі назви компаній, які виступають одночасно словесними торговельними марками – Microsoft, Apple, Coca-Cola та інші.
Образотворча торговельна марка
Прикладом може бути компанія «Tiffany & Co.», яка є власником кольору «Tiffany Blue». Цей відтінок використовується для пакування прикрас фірми та захищений реєстрацією ТМ. Якщо прийнято рішення зареєструвати колір, експертизі мають бути пред’явлені незаперечні докази того, що заявлений відтінок може бути легко відмінний від інших подібних. Крім того, якщо захист на конкретний колір отримано, його використання можливе виключно для заявлених товарів.
Комбінована торговельна марка
Прикладом може бути класична комбінована ТМ «BALKAN WATER». Це етикетка на пляшці напою, що складається з двох частин – образотворчої та словесної. Перша частина представлена графічним елементом у вигляді стилізованого зображення гір. Словесна частина представлена варіантом «BALKAN WATER eurodrinks bw». Ця торговельна марка примітна також тим, що її позначення зареєстроване в кольорі. Домінуючі кольори, які насамперед привертають увагу на етикетці, – поєднання синього та червоного відтінків. Проте торговельна марка містить інші кольори, які не привертають увагу з першого погляду – білий і блакитний. Тому, описуючи цю ТМ, варто мати на увазі, що вона зареєстрована в червоному, синьому, білому та блакитному кольорах.
Об’ємна торговельна марка
Прикладом може бути торговельна марка Європейського співтовариства (European Union Trade Mark) компанії “Diageo Brands B.V.”. Це пляшка всесвітньо відомого алкогольного напою – Джина Tanqueray. Подібним способом у свій час були захищені фірмові значки «Ягуар», якими прикрашає капот своїх автомобілів однойменна компанія, і знаменита пляшка для «Coca-Cola».

Читайте детальніше про види торговельних марок >
Як зареєструвати торговельну марку?
Враховуючи той факт, що від успішності реєстрації залежить доля всього бізнесу, підприємці здебільшого не ризикують своїми брендами, а звертаються за допомогою до фахівців.
Порядок реєстрації ТМ
Оформлення торговельної марки здійснюється в кілька етапів, кожен із яких має свої правила та особливості. Дуже важливо дотримуватися суворої послідовності виконання реєстрації, а також дотримуватися національних стандартів та норм.
Нижче докладно розберемо етапи реєстрації товарного знака.
Етап 1 — вибір класу та типу ТМ
На першому етапі вам необхідно визначитися, яку торговельну марку ви хочете зареєструвати. Також потрібно буде вибрати класи МКТУ (дані класи відображають категорії, в яких будуть реалізовуватись ваші товари або послуги під зареєстрованим товарним знаком).
Якщо ви не знаєте, як правильно визначити клас і тип марки, можете звернутися за консультацією до фахівців. У нашій компанії Вайз Груп така послуга абсолютно безкоштовна!
Етап 2 — попередній пошук на тотожність та схожість
Цей етап є дуже важливим, адже від нього залежить результат запланованої реєстрації. Тому ми радимо, щоб цією процедурою займалися експерти з питань інтелектуальної власності. Самостійно в повному обсязі виконати попередній пошук вам не вдасться.
Мета даного етапу – проаналізувати вже зареєстровані ТМ із тією маркою, яку необхідно зареєструвати. Під час цього аналізу встановлюється, чи має знак подібності, через які може бути винесена відмова у видачі Свідоцтва. Якщо під час попереднього пошуку будуть знайдені помилки або недоліки, з’являється можливість усунути їх ще до подання документів до Укрпатенту. Це мінімізує ризики відмови в реєстрації.
Чому потрібно звертатися за допомогою? Експерти мають доступ до всіх баз, тому робота, виконана ними, не залишить сумнівів, а ось самостійний пошук може ні до чого не призвести, а навпаки, ускладнити ситуацію.
Етап 3 — підготовка документів для реєстрації, оплата зборів та мит
Як тільки пошук буде закінчено, можна готувати документи для подання до Укрпатенту. Крім заявки, в якій буде зазначено прохання про реєстрацію ТМ, необхідно надати:
- основні відомості про заявника українською мовою, що містять ПІБ підприємця, адресу проживання;
- якісне зображення ТМ;
- список продукції та послуг, видів бізнесу, для яких запитується торговельна марка, поділена на категорії.
Також для того, щоб процедура реєстрації була виконана, заявнику необхідно сплатити всі державні збори та мита.
Після цього розпочинається безпосередня реєстрація торговельної марки в Укрпатенті. На цьому етапі виконуються дві перевірки. Якщо ж жодних помилок не виявлено, виноситься рішення про реєстрацію товарного знака.
Етап 4 — публікація та видача документів реєстрації
Останній етап – це публікація інформації про торговельну марку в офіційному джерелі. Після цього заявнику на руки надається документ про успішну реєстрацію — Свідоцтво.
Компанія Вайз Груп спеціалізується з усіх напрямків інтелектуальної власності, у тому числі й реєстрації торговельної марки. Ми допоможемо вам швидко, якісно та доступно пройти процедуру реєстрації.
Наша компанія надає послуги у сфері інтелектуальної власності вже 10 років і за цей час зареєструвала понад 750 торговельних марок. Ось чому нам довіряють і нас вибирають!
Перевірка торговельної марки
Перш ніж подавати документи на реєстрацію нового товарного знака, необхідно перевірити торговельну марку на тотожність та схожість в Україні. Ця процедура необхідна для того, щоб не зареєструвати торговельну марку, схожу на вже зареєстровану з метою недобросовісної конкуренції або створення підробленої продукції, а також введення споживачів в оману.
Сьогодні перевірити, чи зареєстрована торговельна марка можна трьома способами:
- Необхідно самостійно перевірити назву в Інтернеті. Цей спосіб не гарантує вірогідності, оскільки багато бізнесів просто ведуться офлайн.
- Скористайтеся базою на сайті Укрпатенту. Цей спосіб визначити тотожність торговельної марки є хорошим, однак він не враховує подані заявки, які знаходяться на розгляді.
- Залучити спеціалістів патентних агентств. У цьому випадку перевірка ТМ на тотожність та подібність коштує певну суму, проте в результаті буде отримано стовідсоткову інформацію про можливість зареєструвати марку саме з такою назвою.
Читайте детальніше як перевірити торговельну марку на тотожність та схожість >
Реєстр торговельних марок
Реєстр торговельних марок України — це спеціальна база, в якій міститься інформація про всі зареєстровані знаки на території нашої держави. За останніми даними, реєстр містив понад 300 000 ТМ.
Повна назва цієї бази — Державний реєстр свідоцтв України на знаки для товарів та послугг. Донедавна реєстр був закритим, сьогодні ж провести пошук торговельних марок може кожен охочий.
Також існує і міжнародний реєстр торговельних марок, він може стати в пригоді в тому випадку, коли вам буде потрібна міжнародна реєстрація ТМ.
Пошук за торговельними марками
Пошук торговельних марок в Україні — поширена процедура, яка виконується ще до моменту подання заявки до Укрпатенту. Найточнішу попередню оцінку шансів на реєстрацію товарного знака можна отримати, здійснивши повну перевірку.
Такі заходи охоплюють пошук подібних та ідентичних позначень серед торговельних марок, які подано та зареєстровано в Україні за обома процедурами – національною та міжнародною. Подібна перевірка торговельної марки передбачає також попередню оцінку позначення на наявність інших підстав, які можуть стати причиною відмови в реєстрації, наприклад, суперечність громадським інтересам, описовість, хибність.
За результатами перевірки клієнту надається детальний звіт та рекомендації щодо збільшення шансів на успішну реєстрацію.
Чи можна перевірити торговельну марку онлайн?
Перевірка торговельної марки онлайн — досить зручна та швидка, але не варто забувати, що не всі компанії мають свій сайт чи сторінку. Ви можете самостійно перевірити, чи існує конкретний знак, проаналізувавши наявність в Інтернет-ресурсах бренду з таким найменуванням. Однак цей спосіб не дає стовідсоткової гарантії.
А де перевірити та як перевірити торговельну марку на унікальність, щоб бути впевненим у тому, що не відмовлять у реєстрації? Сьогодні є офіційні бази даних, де зберігається вся необхідна інформація.
Наприклад, на сайті Укрпатенту є реєстр, де можна здійснити перевірку товарного знаку на тотожність та подібність. Ми радимо звертатися за допомогою до фахівців з питань інтелектуальної власності, адже вони мають досвід роботи та знають, як правильно виконати необхідний аналіз.
Що не можна реєструвати як ТМ?
Однією з причин відмови в реєстрації торговельної марки також може бути наявність елементів, які не мають певної відмінності. Це, наприклад, коли товарний знак має лише одну літеру (цифру) або просту геометричну фігуру (винятком може бути унікальне графічне виконання).
Будь-яке зображення чи навіть імітація державного герба, прапора, офіційної назви держави, найменувань громадських організацій також може бути причиною відмови в реєстрації торговельної марки. Винятком може бути лише той випадок, коли ви отримаєте заздалегідь дозволи від відповідної держави або організації. Але все одно пам’ятайте, що домінуючу позицію такі елементи в жодному разі не можуть займати.
І, звичайно ж, суперечність будь-яким правилам публічного порядку, принципам гуманності та моралі відразу ж викличе погане враження, і ваш товарний знак буде заборонено. Наприклад, товарний знак, на якому зображена дитина, що палить, категорично суперечить моралі, тому використовувати його вам точно не дозволять. Таке станеться, якщо ви вирішите додати до свого товарного знака расистські вирази, емблеми або нецензурні слова.
Документи для реєстрації торговельної марки
Щоб реєстрація торговельної марки пройшла швидко й успішно, потрібно підготувати спеціальний пакет документів. Що ж до нього входить?
Документи, необхідні для реєстрації товарного знаку:
- Прошення з проханням про реєстрацію знака;
- Свідоцтво на зареєстровану в Україні торговельну марку;
- Переклад англійською мовою переліку товарів та послуг, заявлених у базовій (українській) реєстрації;
- Основні відомості про заявника українською мовою, що мастять ПІБ підприємця, адресу проживання;
- Якісне зображення ТМ розміром 8*8 (5 чорно-білих екземплярів);
- Макет торговельної марки;
- Перелік товарів та послуг;
- Підбір класів (оригінал);
- Довіреність на провадження представницьких функцій на території України на ім’я працівників (оригінал).
Заявка на реєстрацію ТМ
Заявка на товарний знак — це документ, який подається до Укрпатенту з метою виконання реєстрації ТМ. Цей папір оформляється українською мовою та має особливий порядок. Від правильності та повноти оформлення документа залежить успішність усієї процедури, тому важливо довірити цю роботу професіоналу.
Заповнення заявки на реєстрацію товарного знака можна довірити спеціалістам з питань інтелектуальної власності. Звичайно, ви можете скласти документ самостійно. Проте слід зважати на всі ризики. З допомогою експертів ймовірність успішної реєстрації буде в рази вищою.
Класи торговельних марок (МКТП)
Список МКТП – це міжнародна класифікація товарів та послуг. Товарний знак у більшості випадків зображає характер вироблених товарів або послуг.
Компанія орієнтується на виробництво певних товарів. Тому й реєструвати торговельну марку необхідно відповідно до цих продуктів.
Наявні класи для реєстрації торговельної марки дозволяють точно та докладно класифікувати товари або послуги, що виробляються підприємством. Отже, умова реєстрації торговельної марки в тому, що не допускається наявність ступеня змішування з іншими товарними знаками, діє у межах певного класу.
Однак пам’ятайте, що в жодному разі не можна вказувати клас просто так, не проаналізувавши свою продукцію. Це може призвести до того, що вам відмовлять у реєстрації або через деякий час визнають вашу торговельну марку недійсною. Про те, як вибрати клас ми розповімо нижче.
Як визначити клас?
Документ, який регулює цю класифікацію, – це Угода, підписана на Ніццькій дипломатичній конференції. Сьогодні, крім цього нормативно-правового акта, нічого не встановлює порядок систематизації товарів та послуг у порядкових класах. Наразі актуальна одинадцята редакція МКТП, яку скорочено відзначають як МКТП11 чи МКТП-11.
Товари та послуги, зазначені в заголовках, вважаються загальними напрямками. З їхньою допомогою не можна встановити точну класифікацію. Для цього необхідно перейти до частини, що містить алфавітний перелік. Якщо за допомогою всіх наявних розділів МКТП не вдалося встановити необхідну класифікацію, тоді слід дотримуватися правил, встановлених для окремих товарів та послуг.

Читайте детальніше про класи МКТП для реєсрації торговельної марки >
Відмова в реєстрації ТМ
Скасування реєстрації товарного знака може відбуватися з кількох причин. Перша причина – це те, що хтось раніше за вас зареєстрував подібний товарний знак. Дуже часто говорять про те, як уникнути випадкової подібності, аби потім не отримати відмову. Але навіть якщо такий знак, як у вас, ніхто ще не реєстрував, треба звернути увагу на інші аспекти.
Також однією з причин відмови може бути наявність елементів, які не мають певної відмінності. Це, наприклад, коли товарний знак має лише одну літеру (цифру) або просту геометричну фігуру (винятком може бути унікальне графічне виконання).
Наступна причина – опис товару, послуги чи виробника вводить оману покупців. До цього можна віднести використання у своєму товарному знаку таких елементів, як назва відомих творів, цитати, промислова подоба третіх осіб, а також прізвища, псевдоніми, портрети відомих людей.
У разі відмови видачі Свідоцтва про реєстрацію сума, внесена до бюджету, підлягає поверненню. Для вирішення питання про повернення грошей платник має право звернутися до господарського суду.
Спростування відмови
У будь-якому випадку ви маєте право спростувати відмову в реєстрації товарного знака.
Якщо ж Укрпатентом було винесено рішення про відмову в реєстрації, ви можете скласти документ, у якому буде зазначено заперечення. У результаті вирішення даного спору реєстрацію може бути відновлено, а ви зможете отримати відповідне Свідоцтво.
Спростування відмови в реєстрації товарного знака радимо здійснювати за допомогою експертів з питань інтелектуальної власності. З професіоналами зростає ймовірність того, що спір буде вирішений на вашу користь.
Свідоцтво про реєстрацію торговельної марки
Свідоцтво про реєстрацію торговельної марки — це документ, який видається після закінчення успішної реєстрації та має юридичну силу. Ознайомитись зі зразком документа ви можете на сторінці Вайз Груп, де вказано, як проходить реєстрація ТМ у Києві та Україні.
Поширене питання — як отримати Свідоцтво на товарний знак? Для цього необхідно успішно пройти процедуру реєстрації торговельної марки, порядок якої встановлено українським законодавством.
Термін дії реєстрації ТМ
Кожен документ має свій термін дії, Свідоцтво про реєстрацію торговельної марки не є винятком. Таким чином, термін дії Свідоцтва на товарний знак становить 10 років від дати подання заявки. По закінченню цього періоду власник торговельної марки втрачає права на товарний знак.
Продовження терміну дії
Кожен власник ТМ має право на продовження терміну дії реєстрації товарного знака. Після закінчення терміну можна продовжити дію торговельної марки на 10 років необмежену кількість разів за умови подання клопотання та оплати держмита. Процедуру продовження ТМ необхідно провести протягом шести місяців до закінчення терміну дії реєстрації.
В Україні вартість продовження товарного знаку становить 3000 гривень (по одному класу). Збір за кожний наступний клас вам коштуватиме 300 гривень. Майте на увазі також і те, що якщо як власника торговельної марки зареєстровано більш ніж одну особу, розмір суми мита за продовження ТМ в Україні може бути збільшений на 30%.
Якщо ви хочете дізнатись більш детальну інформацію про те, як продовжити товарний знак, радимо звернутися за консультацією до фахівців. У компанії Вайз Груп це абсолютно безкоштовно – залишайте заявку прямо зараз!

Читайте детальніше про продовження дії торговельної марки >
Скільки коштує зареєструвати торговельну марку?
Вартість реєстрації торговельної марки в Україні залежить від низки факторів, а саме:
- тривалості процедури;
- кількості класів;
- виду товарного знака;
- державних зборів.
Загальна вартість складається з кількох держзборів, послуг спеціаліста та іншого. Наприклад, збір за подання заявки становить 3200 грн, за державну публікацію — 600 грн, за видачу свідоцтва — 85 грн, гонорар за подання заявки в одному класі — 3000 грн.
Вартість реєстрації товарного знаку під ключ — від 3000 грн (стандартна процедура) та від 4500 грн (прискорена).
| Тип процедури | Терміни | Вартість |
|---|---|---|
| Стандартна | 16-18 месяців | від 3000 грн |
| Прискорена | 7-8 месяців | від 4500 грн |
Калькулятор вартості реєстрації ТМ
У нашій компанії Вайз Груп розроблено спеціальний калькулятор вартості реєстрації торговельної марки. З його допомогою ви зможете самостійно дізнатися про приблизну вартість процедури.
Для цього вам необхідно зазначити вимоги та умови реєстрації, на підставі цих даних програма проводить розрахунки.
Прискорена реєстрація торговельної марки
Якщо говорити про стандартну процедуру, то в цьому випадку реєстрація триватиме від 18 до 20 місяців. У разі прискореної реєстрації цей термін значно менший – від 7 до 8 місяців.Однак і коштуватиме термінова реєстрація дорожче.
Прискорена реєстрація товарного знака може знадобитися в низці ситуацій, а саме:
- на ринку виникла недобросовісна конкуренція, що матеріально збагачується завдяки вашій ТМ;
- запобігання ввезенню або вивезенню контрафактних товарів, на яких присутній ваш товарний знак;
- незаконне використання вашого позначення в доменному імені;
- підвищення ринкової вартості компанії для майбутнього продажу;
- різке зростання попиту на продукцію, що випускається під ТМ;
- для заснування та розвитку франчайзингу.
Швидка реєстрація торговельної марки дозволить у короткий термін забезпечити власнику компанії захист на об’єкти інтелектуальної власності та відповідно ТМ. Проте експерти радять не відкладати це питання в довгу скриньку, аби не звертатися за реєстрацією вже за фактом виявленого правопорушення. Правильно заздалегідь забезпечити своїм правам та об’єктам захист – пройти процедуру реєстрації ТМ відразу ж після її створення.

Читайте детальніше про прискорену реєстрацію торговельної марки >
Чи можна зареєструвати ТМ самостійно?
Згідно з українським законодавством, подавати заявку на реєстрацію торговельної марки може власник самостійно або через довірчу особу (фахівця з питань інтелектуальної власності).
Самостійне подання документів до Укрпатенту, звичайно, допоможе вам заощадити гроші на наданні послуг, але це не дає гарантії, що сама процедура реєстрації обійдеться дешевше. Річ у тім, що реєстрація ТМ — процедура досить складна, що вимагає спеціальних знань та практичного досвіду.
Ви можете дізнатися, як зареєструвати торговельну марку самостійно, але бажаного результату можете не досягти. Так, ви ризикуєте втратити час, гроші, а в найгіршому випадку — весь бізнес.
Сьогодні зареєструвати торговельну марку в Києві та Україні можна за допомогою експертів компанії Вайз Груп. Залишайте заявку на нашому офіційному сайті – отримайте безкоштовну консультацію прямо зараз!
Захист торговельної марки
Багато підприємців запитують: а навіщо їм взагалі потрібен захист прав на торговельну марку? Відповідь досить проста й банальна, але, на жаль, не всім очевидна.
Зареєструвавши товарний знак, ви зможете повністю захистити себе від ситуацій, пов’язаних із крадіжкою або плагіатом ваших товарів, а також отримати безліч переваг. При необхідності створення сайту з доменом .UA у вас також не виникне труднощів, оскільки Свідоцтво про реєстрацію торговельної марки надає таку можливість.
Крім того, реєстрація торговельної марки надає вам виняткові права власника. Ви можете за необхідності передати права на використання товарного знака, а також стати франчайзером.
Також не можна забувати про те, що занесені відомості про ТМ до Митного реєстру дозволять вам призупиняти ввезення контрафактної продукції конкурентів.
Термін захисту товарного знака складає термін дії Свідоцтва про реєстрацію!

Читайте детальніше про захист торговельної марки >
Моніторинг ТМ
Моніторинг торговельних марок належить до категорії послуг, що допомагають максимально повно захистити авторські права на об’єкти інтелектуальної власності. Це рішення є основним інструментом, що дозволить виявити конфліктні торговельні марки та не допустити їхньої реєстрації. Такий підхід забезпечує оперативне реагування на порушення.
Послуги моніторингу торговельної марки містять пошук конфліктних ТМ у різних категоріях. Потрібно враховувати, що формально багато торговельних марок можуть завдавати шкоди бренду, проте процедура реєстрації ТМ в Україні таких товарних знаків проводиться на законних підставах. Тому відстежувати нові заявки щодо схожості з вашим товарним знаком повинні фахівці. Завдяки їм ви отримаєте не тільки відомості про появу конфліктних торговельних марок, але й зможете вчасно заперечити реєстрацію ТМ.

Читайте детальніше про моніторинг торговельних марок >
Передача прав на торговельну марку
Передача прав на торговельну марку – це кваліфікований документ, який є доказом передачі прав використання торговельної марки від її власника до правонаступника. Передача може здійснюватися за заздалегідь обумовлену матеріальну компенсацію.
Передача товарного знака може відбуватися в різних ситуаціях, наприклад:
- під час продажу бізнесу та одночасно торговельної марки;
- під час продажу доменного імені;
- при реорганізації підприємства (об’єднання чи поділу);
- інші ситуації, у яких потрібна зміна власника товарного знака.
Крім того, передача прав на ТМ може здійснюватись від фізичної особи до юридичної. Часто буває, коли торговельна марка була створена ще до відкриття компанії, а власники вирішили заздалегідь надати своєму товарному знаку правовий захист (до речі, це правильне та ефективне рішення). У такому разі ТМ спочатку реєструється на фізичну особу, а щойно підприємство починає діяти, відбувається передача прав.

Читайте детальніше про передачу прав на торговельну марку >
Ліцензійний договір
Ліцензійний договір на використання торговельної марки — це документ, у якому між двома особами (одна із яких власник ТМ) встановлюються умови для надання дозволу на використання товарного знака. Тобто правовласник ТМ дозволяє використовувати свій об’єкт сторонній особі, отримуючи при цьому певний зиск.
Ліцензійний договір про надання права використання товарного знака розкриває права та обов’язки кожної зі сторін.
Що від угоди отримує ліцензіар (власник ТМ):
- торговельна марка все ще є його власністю, якою він може користуватися в особистих цілях;
- наявність підстав обмеження прав використання торговельної марки;
- наявність підстав для передачі прав на використання торговельної марки згідно з ліцензійним договором іншим особам;
- грошову винагороду.
Що від угоди отримує ліцензіат (зацікавлена особа):
- наявність підстав для використання торговельної марки у своїх цілях та своєї продукції;
- вже популярну торговельну марку, яку не потрібно рекламувати;
- за умов надання виключної ліцензії є можливість передачі субліцензій іншим особам.
Також звертаємо вашу увагу на те, що має бути здійснено реєстрацію права використання товарного знака. Для того, щоб не виникло конфліктної ситуації, ліцензійний договір має бути складений у встановленому законом порядку, а також нотаріально засвідчений.

Незаконне використання торговельної марки
У яких випадках використання торговельних марок – є порушенням прав? Насамперед це використання торговельної марки без дозволу.
Постає ще одне питання, що передбачає під собою використання і в якій формі це виражається. Згідно з українським законодавством, під використанням ТМ вважається наступне:
- нанесення ТМ на продукцію, пакування, етикетку, наклейку, рекламу, а також продаж товару із зображенням ТМ з метою збагачення (отримання прибутку), імпорт та експорт такої продукції;
- використання ТМ під час здійснення певної послуги;
- використання ТМ у документації, рекламі, Інтернеті та інше.
Таким чином, реалізація будь-якої з перерахованих вище дій без відповідного дозволу є порушенням авторських прав власника ТМ і призведе до відповідальності.
Одне з найпоширеніших питань – що буде за незаконне користування товарним знаком. По-перше, це конфіскація майна, на якому є ТМ, а також вимога припинити будь-яке використання чужої торговельної марки. Крім того, за рішенням суду порушника можуть зобов’язати виплатити справжньому власнику матеріальні збитки.
Міжнародна реєстрація торговельної марки
Правовий захист торговельної марки доступний лише в межах країни, де було здійснено реєстрацію. Щоб забезпечити безпеку товарного знака за межами своєї держави, необхідно подати заявку до патентних відомств тих країн, де планується використання ТМ. Таким чином, для отримання правового захисту за кордоном потрібна міжнародна реєстрація товарних знаків. Ця процедура дозволяє мінімізувати можливі ризики. Без реєстрації за кордоном власника бізнесу можуть очікувати такі проблеми:
- заборона ввезення товарів на територію інших держав;
- відсутність можливості припинити незаконне використання позначень третіми особами;
- реєстрація іноземними компаніями вашого товарного знака – з незначною відмінністю від оригіналу.
Щоб убезпечити свій бізнес, радимо зареєструвати міжнародний товарний знак.
Для України одним із пріоритетних напрямків для реєстрації міжнародної ТМ залишаються країни СНД. Отримати правовий захист товарних знаків у цьому регіоні можна кількома способами:
- Через національне патентне відомство країн, де необхідна реєстрація товарного знака за кордоном;
- За допомогою єдиної міжнародної заявки за Мадридською угодою.

Читайте детальніше про міжнародну реєстрацію торговельної марки >
Реєстрація ТМ у Росії
Як зареєструвати ТМ у Росії — одне з питань, яке нам ставлять підприємці. Насправді ця процедура трохи відрізняється від національної реєстрації, але за допомогою фахівців з питань інтелектуальної власності не складе жодних труднощів.
Для того, щоб пройти реєстрацію в Російській Федерації, потрібно подати пріоритетну заявку до національного патентного відомства. Потім виходити на міжнародну реєстрацію, сплатити всі необхідні мита та правильно оформити документи (оскільки вимоги щодо документації залежать від країни, куди подається заявка на ТМ).
На етапі подання пріоритетної заявки до національного відомства все буде просто й зрозуміло, адже це процедура реєстрації товарного знака в Україні, згідно з встановленими національними стандартами та правилами.
Після успішної реєстрації на території нашої держави слід надіслати заявку на реєстрацію до Росії. Там також будуть виконані всі необхідні перевірки та винесено рішення щодо вашого товарного знаку.
Команда компанії Вайз Груп знає, як швидко та успішно зареєструвати торговельну марку у Росії. Ми маємо досвід роботи понад 10 років. Бажаєте отримати безкоштовну консультацію? Тоді залишайте заявку на нашому офіційному сайті!
| Физ./Юр. особа | Терміни | Вартість |
|---|---|---|
| Для фізичних осіб | Терміни визначаються індивідуально | від 400 дол. США |
| Для юридичних осіб | Терміни визначаються індивідуально | від 400 дол. США |
Вартість реєстрації торговельної марки у Росії починається від 400 доларів США. Це залежить від кількості класів МКТП, виду ТМ, колірної гами, кількості заявників та кількості країн. Така ціна встановлена як для фізичних, так і юридичних осіб.
Якщо ви хочете дізнатися більш точну інформацію про те, скільки коштує зареєструвати товарний знак у Росії, тоді радимо звернутися за консультацією до фахівців!
Реєстрація ТМ у США
Відмінна особливість реєстрації торговельної марки в США — необхідність вказувати одну з підстав при поданні заявки:
- Намір використовувати торговельну марку для товарів та послуг на території США найближчим часом.
- Наявність реєстрації ТМ в інших країнах.
- Розширення територіальної дії міжнародної реєстрації торговельної марки за Мадридською системою.
- Використання у комерційних цілях. Така підстава доступна тим заявникам, які застосовують фірмове позначення для товарів та послуг без реєстрації на території США.
- Пріоритет реєстрації ТМ. Підставою для нього є заявка на реєстрацію до однієї з країн, що є членом Паризької конвенції.
Реєстрація товарного знака в США здійснюється шляхом подання національної або міжнародної заявки:
- Національна заявка надсилається до USPTO — Американського патентного відомства. Реєстрація товарного знака за такою процедурою дозволяє захистити об’єкт лише на території США. Процес реєстрації триває від 1 року.
- Міжнародна заявка за Мадридською системою подається через регіональне патентне відомство – Укрпатент. Реєстрація за такою процедурою дозволяє отримати правовий захист товарного знаку не лише у Сполучених Штатах, а й у низці країн, де діє Мадридський протокол.
Щоб зареєструвати товарний знак у США, рекомендуємо пройти попередню перевірку товарних знаків. За допомогою пошуку тотожних торговельних марок у національних та регіональних базах можна заздалегідь визначити та усунути ризики, які можуть стати на заваді отриманню охоронного документа на фірмове позначення.
| Физ./Юр. особа | Терміни | Вартість |
|---|---|---|
| Для фізичних осіб | Терміни визначаються індивідуально | від 1200 дол. США |
| Для юридичних осіб | Терміни визначаються індивідуально | від 1200 дол. США |
Вартість реєстрації товарного знака США починається від 1200 доларів США. Це залежить від кількості класів МКТП, виду ТМ, колірної гами, кількості заявників та строку реєстрації. Така ціна встановлена як для фізичних, так і юридичних осіб.
Читайте детальніше про реєстрацію торговельної марки в США >
Реєстрація ТМ у Китаї
Як і в інших країнах, реєстрація торговельної марки в Китаї необхідна для ідентифікації товарів та послуг конкретних виробників. Щоб пройти реєстрацію, ТМ має відповідати всім типовим для більшості країн критеріям охорони здоров’я:
- Товарний знак має бути унікальним та оригінальним. Він не має бути тотожним уже зареєстрованим ТМ.
- ТМ не повинна містити елементів, які мають схожість із державною символікою.
- Позначення товарного знака не повинно вводити в оману потенційних споживачів щодо товарів та послуг, а також виробника.
- Забороняється використання дискримінаційних виразів та позначень для товарних знаків.
Зареєструвати товарний знак у Китаї можна двома шляхами:
- Складання та подання національної заявки до Відомства за товарними знаками Китаю;
- Підготовка міжнародної заявки за Мадридською системою.
Національну заявку про реєстрацію ТМ у КНР необхідно подавати до Відомства за товарними знаками, залучаючи для цієї процедури акредитованого китайського повіреного. Такий фахівець необхідний не тільки для виконання законних розпоряджень, а й для спрощення взаємодії з Відомством за товарними знаками Китаю. Завдяки цьому експерту можна правильно заповнити заявку китайською мовою з урахуванням усіх формальних вимог, а також вести ділове листування з Відомством.
Подання міжнародної заявки за Мадридською системою здійснюється за спрощеною процедурою. Багато в чому процедура отримання сертифіката в такий спосіб схожа на реєстрацію безпосередньо через національне відомство, однак існує низка переваг:
- Можливість скласти заявку французькою, іспанською, англійською мовами;
- Скорочення витрат — при подачі міжнародної заявки за Мадридською системою не потрібно користуватися послугами китайських повірених;
- Можливість отримати охорону товарного знака в низці країн, а не лише в Китаї.
| Физ./Юр. особа | Терміни | Вартість |
|---|---|---|
| Для фізичних осіб | Терміни визначаються індивідуально | від 1000 дол. США |
| Для юридичних осіб | Терміни визначаються індивідуально | від 1000 дол. США |
Вартість реєстрації ТМ у Китаї починається від 1000 доларів США. Це залежить від кількості класів МКТП, виду ТМ, колірної гами, кількості заявників та строку реєстрації. Така ціна встановлена як для фізичних, так і юридичних осіб.
Читайте детальніше про реєстрацію торговельної марки в Китаї >
Реєстрація ТМ у Європі
Захист торговельної марки на території ЄС (у Польщі, Німеччині, Великій Британії та інших країнах) не тільки забезпечує безпеку бізнесу, але й підвищує його престиж. Попри те, що власник ТМ звільняється від обов’язкової реєстрації товарного знака, ця процедура має низку переваг, які важко переоцінити:
- Зареєстрований товарний знак дає своєму власнику право на виключне використання позначення. Отже, правовласник може вимагати компенсацію в разі незаконного застосування торговельної марки сторонніми особами.
- Власник ТМ може укладати ліцензійні договори та отримувати прибуток від здавання товарного знака в оренду. Після реєстрації торговельна марка стає окремим об’єктом, тому її можна продати.
- Оскільки реклама товарного знака коштує дешевше реклами товарів та послуг, реєстрація торговельної марки у Європі відкриває перед своїм власником масу можливостей для вигідного вкладення коштів.
- Усі товарні знаки уособлюють бренд, тому згодом їхня вартість може зростати. Зареєстрована торговельна марка може використовуватися як нематеріальний актив, її можна вносити до статутного капіталу підприємства.
Торговельна марка, що пройшла реєстрацію, захищається законом ЄС, тому її власник отримує всі відповідні привілеї. Правовласник може не тільки отримувати прибуток від застосування товарного знака, але й забороняти його використання, наносити попереджувальне маркування про реєстрацію. Якщо ви зареєстрували ТМ у Європі, то за несанкціонованого нанесення вашого позначення можете порушити судове провадження проти порушників.
Постає питання — як зареєструвати товарний знак у Європі? Існує кілька способів:
- Реєстрація ТМ через Національні відомства. Такий варіант підходить у випадку, коли необхідно захистити позначення в окремій країні або всього в декількох державах.
- Реєстрація через регіональне відомство інтелектуальної власності ЄС. Такий спосіб відповідає заявникам, які зацікавлені у правовому захисті позначення на території всіх країн Європейського Союзу.
- Реєстрація через Мадридську систему. Таким способом отримати захист ТМ в Європі можна в окремому регіоні. Цей варіант є пріоритетним для заявників, яким потрібна реєстрація не лише в ЄС, а й за його межами.
Як правило, реєстрація товарного знака у Європі займає близько півроку з моменту подання заявки.
| Физ./Юр. особа | Терміни | Вартість |
|---|---|---|
| Для фізичних осіб | Терміни визначаються індивідуально | від 1500 дол. США |
| Для юридичних осіб | Терміни визначаються індивідуально | від 1500 дол. США |
Вартість реєстрації ТМ в ЄС починається від 1500 доларів США. Це залежить від кількості класів МКТП, виду ТМ, колірної гами, кількості заявників та строку реєстрації. Така ціна встановлена як для фізичних, так і юридичних осіб.
Читайте детальніше про реєстрацію торговельної марки в Євросоюзі >
Зміни в законодавстві, що стосуються товарних знаків
Останні зміни щодо товарних знаків було здійснено у 2020 році. Відповідно було прийнято три закони:
- Закон України №703-IX, щодо створення національного органу інтелектуальної власності.
- Закон України №816-IX, що стосується зміни патентного законодавства.
- Закон України №815-IX, що стосується посилення охорони та захисту прав на торговельні марки та промислові зразки.
З того часу законодавство не регламентує таке поняття як «знак для товарів та послуг». Це словосполучення можна зустріти виключно у назві документа (Закон України «Про охорону прав на знаки для товарів та послуг»). Натомість у всіх нормах згадується поняття «торговельна марка» (ТМ).
Нові зміни закріпили можливість електронного подання заявок на реєстрацію товарного знака. Крім того, було створено відповідну Базу, яка зобов’язана відповідати принципам відкритості та доступності.
Також було додано, що використання товарного знака може бути заборонено, якщо товарний знак є причиною помилки споживачів. Це стосується виготовлення, якості, а також географічних характеристик товарів та послуг.
Перераховані вище зміни є одними з найголовніших, що були прийняті за останні роки.
Олег Івченко — директор Wise Group, експерт з реєстрації ТМ, патентів та оцінки прав ІВ. Автор публікацій, вебінарів і практик із комерціалізації ІВ.

