Процедура реєстрації торговельної марки в Україні: детальний опис
Кожен підприємець або власник компанії прагне зробити свій бізнес впізнаваним і захищеним. Один із ключових інструментів цього – створення власного логотипа чи назви, які можуть бути зареєстровані як торговельна марка (знак для товарів і послуг).
Реєстрація торговельної марки завершується отриманням Свідоцтва про державну реєстрацію, що видається Українським національним офісом інтелектуальної власності та інновацій (УКРНОІВІ) і надає власнику офіційне право на захист його прав від порушень з боку інших осіб.
Порядок реєстрації ТМ періодично оновлюється, тому важливо знати, як він відбувається сьогодні та які вимоги наразі актуальні.
Читайте в цій статті:
-
- Що таке торговельна марка?
- Чим відрізняється товарний знак від торговельної марки?
- Що дає реєстрація торговельної марки?
- Види торговельних марок
- Як зареєструвати торговельну марку?
- Перевірка торговельної марки
- Документи для реєстрації торговельної марки
- Класи торговельних марок (МКТП)
- Відмова в реєстрації ТМ
- Свідоцтво про реєстрацію торговельної марки
- Термін дії Свідоцтва на ТМ
- Скільки коштує зареєструвати торговельну марку?
- Прискорена реєстрація торговельної марки
- Чи можна зареєструвати ТМ самостійно?
- Захист торговельної марки
- Передача прав на торговельну марку
- Незаконне використання торговельної марки
- Міжнародна реєстрація торговельної марки
- Зміни в законодавстві, що стосуються товарних знаків
Що таке торговельна марка?
Перше найважливіше та поширене питання – «що означає tm?»
Торговельна марка (знак для товарів і послуг) – це позначення, за допомогою якого товари чи послуги одного виробника можна відрізнити від продукції інших осіб.
Основні правила використання та правової охорони визначені Законом України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» та Цивільним кодексом України.
Чим відрізняється товарний знак від торговельної марки?
У законодавстві поняття «торговельна марка» і «знак для товарів і послуг» є синонімами – обидва означають знак, який відрізняє товари чи послуги одного виробника від товарів чи послуг іншого. Товарний знак охороняється законом і може мати словесну, графічну чи комбіновану форму.
Чим товарний знак відрізняється від логотипа?
Відповідно до Цивільного кодексу України, торговельною маркою може бути будь-яке позначення або будь-яка комбінація позначень, які придатні для вирізнення товарів/послуг, що виробляються чи надаються однією особою, від товарів/послуг, що виробляються або надаються іншими особами. Такими позначеннями можуть бути, зокрема, слова, літери, цифри, зображувальні елементи, комбінації кольорів.
Щодо логотипа, то це оригінальне, найчастіше унікальне оформлення ТМ – комбінація графічного зображення та оригінального оформлення слів. Логотип може бути зареєстрований як зображувальна чи комбінована ТМ і додатково охоронятися авторським правом як результат творчої діяльності.
Що дає реєстрація торговельної марки?
Перед початком процедури реєстрації необхідно визначитися, навіщо реєструвати товарний знак.
Реєстрація торговельної марки потрібна тоді, коли ви:
- займаєтесь виробництвом продукції або надаєте послуги;
- не хочете постраждати від недобросовісних конкурентів та шукаєте спосіб правового захисту;
- остерігаєтесь незаконного використання вашого логотипа, найменування компанії, товарного знака;
- маєте на меті подальше просування та розвиток свого виробництва (надання послуг);
- бажаєте підвищити свою конкурентоспроможність, залучити більше покупців (споживачів) ваших товарів чи послуг;
- хочете отримувати додаткові прибутки завдяки ліцензуванню;
- прагнете отримати право на домен .ua, що надається власникам зареєстрованих торговельних марок;
- займаєтесь створенням рекламної кампанії різними мовами, де збираєтеся використовувати свій логотип, найменування або торговельну марку;
- бажаєте прописувати біля своєї ТМ або найменування компанії спеціальний знак, який застосовується виключно до зареєстрованих марок.
Торговельну марку також реєструють, щоб захистити себе від недобросовісних конкурентів. Це одна з найголовніших причин, чому власники об’єктів інтелектуальної власності приймають рішення зареєструвати ТМ. Правовий захист відіграє сьогодні важливу роль, оскільки з кожним днем з’являється все більше бізнесменів, які обирають шлях збагачення завдяки використанню чужого імені.

Читайте детальніше навіщо потрібна реєстрація торговельної марки >
Чи обов’язково реєструвати ТМ?
Одне з найпоширеніших питань – чи потрібно реєструвати торговельну марку та які наслідки можуть бути, якщо не зробити цього?
Користуючись незареєстрованою торговельною маркою, перш за все, компанія шкодить сама собі. Реєстрація дає власникам захист від нечесних конкурентів, які шукають легких шляхів до збагачення.
Уявіть, що ви досить довгий період використовуєте товарний знак, який колись вирішили не реєструвати. У вас з’явилася база клієнтів, ви стали відомі на ринку. І раптом хтось вирішує зробити подібну марку, аби привернути більше уваги. Вони створюють тотожну або дуже схожу із вашою марку, реєструють її та отримують Свідоцтво. Ось тут у вас і виникнуть чималі проблеми. Довести та відстояти свої права буде складно, оскільки ваш знак не зареєстрований. В найгіршому випадку, ви навіть не зможете ним більше користуватися.
Саме тому завжди необхідно мати захист своєї продукції, спираючись на законодавство. Реєстрація товарного знака принесе вам не лише додатковий дохід, але й зможе в будь-якій ситуації захистити вашу компанію.
Закон України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг»
Закон про реєстрацію ТМ закріплює норми, що регулюють правила та порядок реєстрації і захисту позначення. Документ має назву Закон України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг».
Якщо ж заглянути до Цивільного кодексу України, то у статті 492 ми побачимо визначення торговельної марки. Торговельна марка – це будь-яке позначення або будь-яка комбінація позначень, які придатні для вирізнення товарів (послуг), що виробляються (надаються) однією особою, від товарів (послуг), що виробляються (надаються) іншими особами.
Домен .ua
Реєстрація торговельної марки для отримання домену верхнього рівня .ua – сьогодні це дуже поширена процедура в нашій державі. Отримання такого домену – одна із переваг реєстрації товарного знака.
Для реєстрації домену верхнього рівня, до яких відноситься і домен .UA, потрібно обов’язково мати Свідоцтво на вже зареєстровану торговельну марку України. При реєстрації такого домену будуть використані всі слова, які містяться у Вашій торговельній марці. Тому, якщо Ви бажаєте мати короткий, звучний домен, який легко запам’ятовується, Вам слід зайнятись цим питанням ще на стадії вибору та реєстрації торговельної марки.
Наразі сайт – це не предмет розкоші, а цілком доступна необхідність. Необов’язково створювати сайт лише у випадку, якщо у вас є компанія або бізнес-проєкт. Сайти-портфоліо, блоги та лендінг-сторінки – чудова можливість показати себе, своє креативне мислення та вміння творити.

Читайте детальніше як зареєструвати домен .ua >
Види торговельних марок
Основними видами позначень, які реєструються всіма користувачами, є словесний, зображувальний та комбінований.
На практиці власники компаній часто не можуть одразу визначитися, який саме тип позначення буде найкраще захищати їхній бренд, тому варто оцінювати особливості кожного виду перед поданням заявки.
Словесна торговельна марка
Словесна торговельна марка може містити лише слова, цифри, літери або їх комбінації. Такими позначеннями зазвичай є назви компаній, продуктів або сервісів, що дозволяють відрізняти товари одного виробника від інших. Приклади – Microsoft, Apple, Coca-Cola.
Зображувальна торговельна марка
Зображувальна торговельна марка охоплює лише графічні елементи – малюнки будь-якого характеру, зокрема зображення на площині живих істот, предметів, природних та інших об’єктів, а також фігури будь-яких форм, композиції ліній та фігур. Для реєстрації потрібно, щоб знак мав достатню розрізняльну здатність і чітке графічне відтворення у заявці. Якщо домінує саме колір як такий, це розглядається в межах колірної торговельної марки (див. окремий підрозділ нижче).
Комбінована торговельна марка
Комбінована торговельна марка поєднує словесні та графічні елементи. Приклади – етикетки або логотипи, де поєднано назву й візуальний символ. Такий формат ТМ є одним із найпоширеніших, адже дозволяє одночасно захистити і назву, і дизайн.
Наприклад, ТМ «BALKAN WATER». Це етикетка на пляшці напою, що складається з двох частин – зображувальної та словесної. Перша частина представлена графічним елементом у вигляді стилізованого зображення гір. Словесна частина представлена варіантом «BALKAN WATER eurodrinks bw». Ця торговельна марка примітна також тим, що її позначення зареєстроване в кольорі. Домінуючі кольори, які насамперед привертають увагу на етикетці, – поєднання синього та червоного відтінків. Проте торговельна марка містить інші кольори, які не привертають увагу з першого погляду – білий і блакитний. Тому, описуючи цю ТМ, варто мати на увазі, що вона зареєстрована в червоному, синьому, білому та блакитному кольорах.
Тривимірна (об’ємна) торговельна марка
Тривимірна (об’ємна) торговельна марка – позначення, що є фігурою та/або їх композицією у трьох вимірах, зокрема формою товару або його пакуванням.
Прикладом може бути торговельна марка, зареєстрована у Європейському співтоваристві (European Union Trade Mark) компанією «Diageo Brands B.V.». Це пляшка всесвітньо відомого алкогольного напою – Джина Tanqueray. Також подібним способом у свій час були захищені фірмові значки «Ягуар», якими прикрашає капот своїх автомобілів однойменна компанія, і знаменита пляшка для напою «Coca-Cola».
Звукова торговельна марка
Звукова торговельна марка – послідовність звуків/мелодія, що ідентифікує товари/послуги. Подається аудіофайл та/або сонограма; ключова умова – розрізняльна здатність (споживач пов’язує звук із джерелом походження).
Колірна (колір або комбінація кольорів)
Колірна торговельна марка – окремий колір або комбінація кольорів без контурів, якщо доведено набуту розрізняльну здатність щодо заявлених товарів/послуг. У заявці надають зразок кольору/комбінації та опис (наприклад, за Pantone).
Позиційна торговельна марка
Позиційна торговельна марка – знак, характерний саме розташуванням елемента на виробі (наприклад, смуги на конкретній частині взуття). Потрібні фото/схеми з позначенням позиції та опис меж позначення.
Орнаментна (патерн) торговельна марка
Орнаментна торговельна марка – повторюваний візерунок (патерн), застосовуваний на товарі/упаковці. Має бути сталим і впізнаваним як індикатор комерційного походження, а не просто декоративним оздобленням.
Рухова (motion) торговельна марка
Рухова торговельна марка – послідовність зображень/анімація, що створює впізнаваний рух. Потрібно подати кадри послідовності або файли, які однозначно відтворюють рух. Вимога – розрізняльна здатність.
Голографічна торговельна марка
Голографічна торговельна марка – позначення з голографічними ефектами, які змінюють візуальне сприйняття залежно від кута огляду. У заявці відтворюють кадри/зображення 21″ style=»margin-top:-100px;padding-top:100px»>Мультимедійна торговельна марка
Мультимедійна торговельна марка – це поєднання зображення, звуку та/або руху (наприклад, короткий відеоролик або заставка бренду). Для реєстрації подаються медіафайли, що дозволяють точно й стабільно відтворити позначення. Головна умова – наявність розрізняльної здатності. Читайте детальніше про види торговельних марок > 
Як зареєструвати торговельну марку?
Враховуючи той факт, що від успішності реєстрації залежить доля істотної частини всього бізнесу, підприємці здебільшого не ризикують своїми брендами, а звертаються за допомогою до фахівців.
Порядок реєстрації ТМ
Реєстрація торговельної марки в Україні проводиться відповідно до Закону України «Про охорону прав на знаки для товарів і послуг» та Правил складання і подання заявки на торговельну марку, затверджених наказом Мінекономіки № 19889 від 06 серпня 2024 р.
Процедуру адмініструє Державний орган Український національний офіс інтелектуальної власності та інновацій (УКРНОІВІ).
Нижче докладно розберемо етапи реєстрації товарного знака.
Етап 1 – вибір класу та типу ТМ
На першому етапі вам необхідно визначитися, яку торговельну марку ви хочете зареєструвати. Також потрібно буде вибрати класи Міжнародної класифікації товарів і послуг (МКТП) Дані класи відображають категорії, до яких відносяться ваші товари або послуги, що будуть вироблятись та реалізовуватись під зареєстрованим товарним знаком.
Якщо ви не знаєте, як правильно визначити клас і тип марки, можете звернутися за консультацією до фахівців. У компанії «Вайз Груп» така послуга абсолютно безкоштовна!
Етап 2 – попередній пошук на тотожність та схожість
Цей етап є дуже важливим, адже від нього залежить успішність реєстрації. Тому ми радимо, щоб цією процедурою займалися експерти з питань інтелектуальної власності. Самостійно в повному обсязі виконати попередній пошук вкрай важко.
Мета даного етапу – проаналізувати вже зареєстровані ТМ та порівняти їх із тією маркою, яку необхідно зареєструвати. Під час цього аналізу встановлюється, чи має знак подібності, через які може бути винесена відмова у видачі Свідоцтва. Якщо під час попереднього пошуку будуть знайдені елементи тотожності або критичної схожості, залишається можливість замінити їх ще до подання документів до УКРНОІВІ. Це мінімізує ризики відмови в реєстрації.
Чому краще звернутися за допомогою? Експерти мають доступ до всіх баз, тому робота, виконана ними, не залишить сумнівів, а ось самостійний пошук може ні до чого не призвести, а навпаки, ускладнити ситуацію.
Етап 3 – підготовка документів для реєстрації, оплата зборів
Як тільки пошук буде закінчено, можна готувати документи для подання до УКРНОІВІ. Крім заявки про реєстрацію ТМ, необхідно надати:
- основні відомості про заявника українською мовою, що містять ПІБ власника або його найменування, адресу проживання/реєстрації, контактні дані;
- якісне зображення ТМ;
- перелік товарів та/або послуг, розподілених на класи, у рамках яких буде діяти захист торговельної марки.
Також для того, щоб процедура реєстрації була виконана, заявнику необхідно сплатити встановлений державний збір.
Після цього розпочинається безпосередня реєстрація торговельної марки в УКРНОІВІ. На цьому етапі проводяться формальна експертиза (перевірка правильності оформлення документів) та кваліфікаційна експертиза (оцінка позначення на відповідність вимогам закону). Якщо в експертизи не виникає жодних зауважень, ухвалюється рішення про реєстрацію торговельної марки.
Етап 4 – публікація та видача охоронних документів
Останній етап – це публікація інформації про зареєстровану торговельну марку в офіційному державному реєстрі та видача охоронного документа. Заявнику видається Свідоцтво на торговельну марку.
Компанія «Вайз Груп» надає повний спектр послуг у сфері інтелектуальної власності, зокрема реєстрації торговельної марки. Ми забезпечуємо повний супровід і допомагаємо отримати правовий захист в найкоротші строки.
Наша компанія надає послуги у сфері інтелектуальної власності вже понад 10 років і за цей час зареєструвала понад 2500 торговельних марок. Це підтверджує наш практичний досвід і стабільну якість роботи.
Перевірка торговельної марки
Перш ніж подавати документи на реєстрацію, необхідно перевірити торговельну марку на тотожність та схожість в Україні. Ця процедура необхідна для того, щоб не подати на реєстрацію торговельну марку, схожу на вже зареєстровану та не бути звинуваченим у недобросовісній конкуренції або створенні підробленої продукції, а також введенні споживачів в оману.
Сьогодні перевірити, чи зареєстрована торговельна марка, можна трьома способами:
- Самостійно перевірити назву в інтернеті. Цей спосіб не гарантує високоякісних результатів, оскільки багато бізнесів ведуться офлайн.
- Скористатися офіційною базою даних на сайті УКРНОІВІ. Такий підхід дозволяє визначити тотожність торговельної марки, однак він не завжди враховує нещодавно подані заявки та міжнародні торговельні марки, які поширили свій захист і на Україну.
- Залучити спеціалістів патентних агентств. У цьому випадку перевірка ТМ на тотожність та подібність коштує певну суму, проте в результаті буде отримано стовідсоткову інформацію про можливість зареєструвати марку саме з такою назвою.
Читайте детальніше як перевірити торговельну марку на тотожність та схожість >
Реєстр торговельних марок
Реєстр торговельних марок України – це спеціальна база, в якій міститься інформація про всі зареєстровані знаки та заявки на реєстрацію на території нашої держави. За останніми даними УКРНОІВІ, реєстр містить понад 1 мільйон поданих або зареєстрованих торговельних марок.
Пошук за торговельними марками
Пошук торговельних марок в Україні – поширена процедура, яка виконується ще до моменту подання заявки до УКРНОІВІ. Найточнішу попередню оцінку шансів на реєстрацію товарного знака можна отримати, здійснивши повну перевірку.
Такі заходи охоплюють пошук подібних та ідентичних позначень серед торговельних марок, які подано на реєстрацію або зареєстровано в Україні за обома процедурами – національною та міжнародною. Подібна перевірка торговельної марки передбачає також попередню оцінку позначення на наявність інших підстав, які можуть стати причиною відмови в реєстрації, наприклад, суперечність громадським інтересам, описовість, хибність.
За результатами перевірки клієнту надається детальний звіт та рекомендації щодо збільшення шансів на успішну реєстрацію.
Чи можна перевірити торговельну марку онлайн?
Перевірка торговельної марки за допомогою пошукових сервісів онлайн – досить зручна та швидка, але не варто забувати, що не всі компанії мають свій сайт чи сторінку. Ви можете самостійно перевірити, чи існує конкретний знак, проаналізувавши наявність в інтернеті бренду з таким найменуванням. Однак цей спосіб не дає стовідсоткової гарантії.
А де перевірити та як перевірити торговельну марку на унікальність, щоб бути впевненим у тому, що не відмовлять у реєстрації? Сьогодні є офіційні бази даних, де зберігається вся необхідна інформація. Проте ми радимо звертатися за допомогою до фахівців з питань інтелектуальної власності, адже вони мають досвід роботи та знають, як правильно виконати необхідний аналіз.
Що не можна реєструвати як ТМ?
Однією з причин відмови в реєстрації торговельної марки також може бути наявність елементів, які не мають певної відмінності. Це, наприклад, коли товарний знак має лише одну літеру (цифру) або просту геометричну фігуру (винятком може бути унікальне графічне виконання).
Будь-яке зображення чи навіть імітація державного герба, прапора, офіційної назви держави також може бути причиною відмови в реєстрації торговельної марки. Винятком може бути лише той випадок, коли ви отримаєте заздалегідь дозволи від відповідної держави або організації. Але все одно пам’ятайте, що домінуючу позицію такі елементи в жодному разі займати не можуть.
І, звичайно ж, суперечність будь-яким правилам суспільного порядку, принципам гуманності та моралі відразу ж викличе погане враження, і ваш товарний знак буде заборонено. Наприклад, товарний знак, на якому зображена дитина, що палить, категорично суперечить моралі, тому використовувати його вам точно не дозволять. Те ж саме станеться, якщо ви, наприклад, вирішите додати до свого товарного знака расистські вирази, емблеми або нецензурні слова.
Документи для реєстрації торговельної марки
Щоб реєстрація торговельної марки пройшла швидко й успішно, потрібно підготувати спеціальний пакет документів. Що до нього входить?
Документи, необхідні для реєстрації товарного знаку:
- Заява встановленого зразка про реєстрацію знака;
- Основні відомості про заявника українською мовою, що містять ПІБ підприємця, адресу проживання та інші ідентифікаційні дані;
- Зображення ТМ у належній якості (кольорове або чорно-біле, залежно від заявленого виду), яке можна відтворити в електронній формі;
- Перелік класів товарів і послуг за Міжнародною класифікацією (МКТП), для яких заявляється реєстрація;
- Довіреність на представлення інтересів заявника, якщо подання документів здійснює патентний повірений або інший представник.
Заявка на реєстрацію ТМ
Заявка на торговельну марку – це документ, який подається до УКРНОІВІ з метою проведення державної реєстрації ТМ. Заявка оформлюється українською мовою та має особливий порядок. Від правильності та повноти оформлення документа залежить успішність усієї процедури, тому важливо довірити цю роботу професіоналу.
Заповнення заявки на реєстрацію товарного знака краще довірити спеціалістам з питань інтелектуальної власності. Звичайно, ви можете скласти документ самостійно. Проте слід зважати на всі ризики. З допомогою експертів ймовірність успішної реєстрації буде суттєво вищою.
Класи торговельних марок (МКТП)
МКТП (Міжнародна класифікація товарів і послуг для реєстрації знаків) – це міжнародна система, що використовується для класифікації товарів і послуг під час подання заявки на торговельну марку. ТМ призначена для позначення товарів або послуг і є засобом їх розрізнення на ринку.
Компанія орієнтується на виробництво певних товарів або надання певних послуг. Тому й реєструвати торговельну марку необхідно відповідно до цих продуктів.
Наявні класи для реєстрації торговельної марки дозволяють точно та докладно класифікувати товари або послуги, що виробляються чи надаються підприємством.
Однак пам’ятайте, що в жодному разі не можна вказувати клас просто так, не проаналізувавши свою продукцію. Це може призвести до того, що вам відмовлять у реєстрації через невідповідність позначення заявленому класу, або через деякий час визнають вашу торговельну марку недійсною.
Як визначити клас?
Документ, який регулює цю класифікацію, – це Ніццька угода про Міжнародну класифікацію товарів і послуг для реєстрації знаків, укладена в 1957 році. Сьогодні, крім цього нормативно-правового акта, жоден інший документ не встановлює порядок систематизації товарів та послуг у порядкових класах. Наразі в Україні застосовується дванадцята редакція МКТП (версія 12-2025 року), що є чинною відповідно до публікацій ВОІВ (WIPO).
Товари та послуги, зазначені в заголовках, вважаються загальними напрямками. З їхньою допомогою не можна встановити точну класифікацію. Для цього необхідно перейти до частини, що містить алфавітний перелік. Якщо за допомогою всіх наявних розділів МКТП не вдалося встановити необхідну класифікацію, слід керуватися загальними принципами тлумачення МКТП, наведеними у вступі до класифікації, та правилами визначення класів для конкретних товарів і послуг.

Читайте детальніше про класи МКТП для реєсрації торговельної марки >
Відмова в реєстрації ТМ
Відмова в реєстрації торговельної марки може бути зумовлена кількома причинами.
Перша причина – те, що раніше за вас хтось уже зареєстрував подібний або схожий товарний знак. Саме тому так важливо мінімізувати ризик «випадкової схожості», яка може стати підставою для відмови у реєстрації. Водночас навіть у ситуаціях, коли ідентичного позначення на ринку немає, варто звернути увагу й на інші фактори: концепцію знака, його розрізняльну здатність, можливі конфлікти з відомими брендами чи описовість позначення.
Також однією з причин відмови може бути наявність елементів, які не мають певної відмінності. Це, наприклад, коли товарний знак має лише одну літеру (цифру) або просту геометричну фігуру (винятком може бути унікальне графічне виконання).
Наступна причина – знак може вводити споживача в оману щодо товару, послуги або виробника. Це стосується випадків, коли в позначенні використовують назви відомих творів, цитати, зображення чи стилізацію третіх осіб, а також прізвища, псевдоніми або портрети відомих людей.
У разі відмови у видачі Свідоцтва сплачені збори не повертаються, оскільки вони покривають проведення експертизи заявки (п. 7 Порядку сплати зборів за дії, пов’язані з охороною прав на об’єкти інтелектуальної власності).
Повернення можливе лише у випадку помилкової або надмірної сплати збору – за заявою платника.
Спростування відмови
У будь-якому випадку ви маєте право надати мотивовану відповідь на попередню відмову в реєстрації товарного знака.
Якщо ж після ознайомлення з вашою мотивованою відповіддю УКРНОІВІ все одно ухвалив рішення про відмову в реєстрації знаку, заявник може подати заперечення проти цього рішення до Апеляційної палати УКРНОІВІ. В результаті розгляду заперечення рішення може бути скасовано, і заявка знову набуде статусу такої, що проходить експертизу. Після цього, в разі позитивного висновку, заявник отримає Свідоцтво про державну реєстрацію торговельної марки.
Спростування відмови в реєстрації товарного знака радимо здійснювати за допомогою експертів з питань інтелектуальної власності. З професіоналами ймовірність того, що спір буде вирішений на вашу користь, підвищується.
Свідоцтво про реєстрацію торговельної марки
Свідоцтво про державну реєстрацію торговельної марки – це документ, який видається після завершення процедури реєстрації та підтверджує виключне право власника на використання позначення. Ознайомитись зі зразком документа ви можете на сторінці «Вайз Груп», де вказано, як проходить реєстрація ТМ у Києві та Україні.
Читайте детальніше про електронні Свідоцтва >
Термін дії Свідоцтва на ТМ
Кожен документ має свій термін дії, і Свідоцтво про реєстрацію торговельної марки не є винятком. Термін дії Свідоцтва на товарний знак становить 10 років від дати подання заявки.
Продовження терміну дії
Кожен власник ТМ має право на продовження терміну дії реєстрації товарного знака. Продовжити дію торговельної марки на 10 років можна необмежену кількість разів за умови подання клопотання та сплати встановленого державного збору. Розмір збору за продовження строку дії Свідоцтва встановлюється відповідно до чинних тарифів, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1716 від 23.12.2004 (зі змінами). Сума залежить від кількості класів і статусу заявника. Для отримання актуальної інформації варто звернутися до фахівців.
Хочете детальніше дізнатися, як продовжити строк дії своєї торговельної марки? Отримайте безкоштовну консультацію від експертів «Вайз Груп».

Читайте детальніше про продовження дії торговельної марки >
Скільки коштує зареєструвати торговельну марку?
Вартість реєстрації торговельної марки в Україні залежить від низки факторів, а саме:
- кількості заявників;
- кількості класів;
- наявності кольору у позначенні;
- розміру поточних державних зборів.
Загальна вартість складається з офіційних платежів та послуг фахівця. Збір за подання заявки становить 4000 грн (або 3000 грн за умови електронного подання заявки – це 75% від установленого розміру відповідно до Постанови КМУ № 1716 від 23.12.2004 р.), за публікацію відомостей про видачу Свідоцтва – 600 грн за кожний клас, державне мито за видачу Свідоцтва – 5 НМДГ (наразі еквівалент 85 грн). Розмір гонорару за роботу патентного повіреного або спеціаліста визначається індивідуально згідно з прейскурантом компанії.
Стандартна процедура реєстрації триває приблизно 18-24 місяці. Офіційний «прискорений» порядок, який існував раніше, тимчасово не застосовується.
Калькулятор вартості реєстрації ТМ
У компанії «Вайз Груп» розроблено спеціальний калькулятор вартості реєстрації торговельної марки. З його допомогою ви зможете самостійно дізнатися про приблизну вартість процедури. Для цього вам необхідно зазначити вимоги та умови реєстрації. На підставі цих даних програма проводить розрахунки.
Прискорена реєстрація торговельної марки
На сьогодні офіційна процедура прискореної реєстрації торговельної марки в Україні не застосовується. Усі заявки розглядаються у стандартному порядку, який передбачає проведення формальної та кваліфікаційної експертиз.
Втім, компанії, які спеціалізуються на праві інтелектуальної власності, можуть запропонувати супровід у скороченому форматі – шляхом оперативної підготовки документів, проведення попереднього пошуку та подання заявки одразу після отримання результатів пошуку. Такий підхід не впливає на офіційні строки розгляду, але допомагає зменшити фактичний час очікування.
Загалом прискорений супровід може бути доцільним у таких випадках:
- коли на ринку з’явилася недобросовісна конкуренція або контрафактна продукція, що використовує ваше позначення;
- якщо необхідно захистити бренд від реєстрації аналогічних доменів чи назв;
- для підвищення ринкової вартості компанії перед продажем або залученням інвестора;
- швидкого виходу на новий ринок.
Оперативне подання заявки дозволяє зафіксувати дату пріоритету, що підтверджує першість вашого позначення серед інших заявок. Це дає перевагу у разі спорів або заперечень, навіть до моменту видачі свідоцтва.
Експерти радять не зволікати з реєстрацією – подавати заявку відразу після створення назви чи логотипа, щоб своєчасно зарезервувати право на майбутній захист.

Читайте детальніше про прискорену реєстрацію торговельної марки >
Чи можна зареєструвати ТМ самостійно?
Згідно з українським законодавством, подати заявку на реєстрацію торговельної марки може як сам власник, так і його представник (патентний повірений або фахівець з питань інтелектуальної власності). На практиці обидва варіанти законні, але істотно різняться за ризиками та результатом.
Самостійне подання документів до УКРНОІВІ справді дозволяє заощадити на оплаті послуг представника. Однак відсутність досвіду часто призводить до технічних помилок у заявці чи неправильного визначення класів МКТП. Такі помилки можуть стати причиною відмови в реєстрації та призвести до втрати часу та сплачених зборів.
Реєстрація торговельної марки – це юридично складна процедура, що вимагає знання законодавства, практики експертизи та досвіду роботи з УКРНОІВІ. Тому навіть якщо ви вивчите, як зареєструвати торговельну марку самостійно, результат може виявитися непередбачуваним.
Сьогодні зареєструвати торговельну марку в Києві та Україні можна з допомогою експертів компанії «Вайз Груп». Залишайте заявку на нашому офіційному сайті – отримайте безкоштовну консультацію прямо зараз!
Захист торговельної марки
Багато підприємців запитують: а навіщо їм взагалі потрібен захист прав на торговельну марку? Відповідь досить проста й банальна, але, на жаль, не всім очевидна.
Зареєструвавши торговельну марку, ви зможете захистити свій бренд від незаконного використання чи копіювання, а також отримати низку переваг.Наприклад, Свідоцтво про реєстрацію ТМ дає право на реєстрацію домену в зоні .UA, що є офіційною вимогою адміністратора домену.
Крім того, реєстрація торговельної марки надає вам виняткові права власника. Ви можете за необхідності передати права на використання товарного знака, а також стати франчайзером.
Не забувайте, що внесення торговельної марки до Митного реєстру об’єктів права інтелектуальної власності дозволяє призупиняти ввезення або вивезення контрафактних товарів на митній території України.
Правовий захист торговельної марки діє протягом строку чинності Свідоцтва – 10 років із можливістю продовження.

Читайте детальніше про захист торговельної марки >
Моніторинг ТМ
Моніторинг торговельних марок допомагає своєчасно виявляти потенційні порушення прав і запобігати реєстрації схожих позначень. Це ефективний інструмент превентивного захисту бренду.
Моніторинг дозволяє виявляти конфліктні заявки ще на етапі їх подання до УКРНОІВІ, щоб запобігти їхній реєстрації. Регулярна перевірка баз заявок дає змогу швидко реагувати, якщо хтось намагається зареєструвати схоже позначення для аналогічних товарів чи послуг.
Навіть формально допустимі для реєстрації позначення можуть створювати ризик змішування з вашим брендом. Завдяки моніторингу можна своєчасно отримувати повідомлення про подані схожі або ідентичні заявки та подати заперечення проти їх реєстрації у встановлений строк.

Читайте детальніше про моніторинг торговельних марок >
Передача прав на торговельну марку
Передача прав на торговельну марку – це правочин, яким власник передає іншій особі право власності на торговельну марку або право її використання. Підтверджується відповідним договором, що реєструється в УКРНОІВІ. Передача може здійснюватися за заздалегідь обумовлену матеріальну компенсацію.
Передача товарного знака може відбуватися в різних ситуаціях, наприклад:
- під час продажу бізнесу або його частини;
- під час відчуження доменного імені разом із торговельною маркою;
- при реорганізації підприємства (злиття, поділу, приєднання);
- у випадках переходу прав між фізичною та юридичною особою.
Передача прав на торговельну марку може здійснюватися від фізичної особи до юридичної. Такий випадок поширений, коли ТМ спочатку реєструється на засновника, а після створення компанії права передаються юридичній особі.

Читайте детальніше про передачу прав на торговельну марку >
Ліцензійний договір
Ліцензійний договір на використання торговельної марки – це угода, за якою власник торговельної марки (ліцензіар) надає іншій особі (ліцензіату) дозвіл на використання марки на визначених умовах і за винагороду. Тобто правовласник ТМ дозволяє використовувати свій об’єкт сторонній особі, отримуючи при цьому певний зиск.
Ліцензійний договір про надання права використання товарного знака розкриває права та обов’язки кожної зі сторін.
Що від угоди отримує ліцензіар (власник ТМ):
- торговельна марка все ще є його власністю, якою він може (за потреби) користуватися в особистих цілях;
- наявність підстав для обмеження прав третіх осіб на використання торговельної марки;
- наявність підстав для передачі прав на використання торговельної марки згідно з ліцензійним договором іншим особам;
- грошову винагороду.
Що від угоди отримує ліцензіат (зацікавлена особа):
- наявність підстав для використання торговельної марки у своїх цілях та своєї продукції;
- вже популярну торговельну марку, яку не потрібно рекламувати;
- за умов надання виключної ліцензії є можливість передачі субліцензій іншим особам.
Право використання торговельної марки за ліцензійним договором не підлягає обов’язковій реєстрації в УКРНОІВІ, лише за бажанням сторін договору. Нотаріальне посвідчення також не вимагається, якщо сторони не встановили інше.

Читайте детальніше про ліцензійний договір >
Незаконне використання торговельної марки
В яких випадках використання торговельних марок є порушенням прав? Порушенням прав є використання торговельної марки без згоди її власника.
Постає ще одне питання, що передбачає під собою використання і в якій формі це виражається. Відповідно до законодавства, використанням торговельної марки вважається:
- нанесення її на товар, упаковку, етикетку, рекламу чи вивіску, а також зберігання, пропонування до продажу, продаж, імпорт або експорт такого товару;
- застосування під час надання послуг;
- використання у діловій документації, рекламі, доменних іменах чи в мережі інтернет.
Здійснення будь-якої з цих дій без дозволу власника є порушенням його прав інтелектуальної власності на торговельну марку і тягне юридичну відповідальність.
За незаконне використання торговельної марки порушника можуть зобов’язати припинити порушення, вилучити та знищити товари з незаконним позначенням, відшкодувати власнику збитки або сплатити компенсацію та опублікувати публічне вибачення за порушення.
Міжнародна реєстрація торговельної марки
Правовий захист торговельної марки діє лише в межах тієї держави або зони, де її зареєстровано. Щоб забезпечити охорону товарного знака за кордоном, необхідно подати заявку до патентних відомств відповідних країн або оформити міжнародну реєстрацію за системою Мадридської угоди та Протоколу до неї.
Без міжнародної реєстрації власник бізнесу може зіткнутися з низкою ризиків:
- заборона ввезення товарів до інших країн;
- неможливість припинити незаконне використання позначення за кордоном;
- реєстрація іноземними компаніями схожого знака із незначними відмінностями або, навіть, тотожного позначення.
Для українських заявників популярними напрямами міжнародної реєстрації залишаються країни Європейського Союзу, США, Канада, Велика Британія, Туреччина, Китай та інші торгові партнери України.
Отримати правовий захист товарних знаків за межами України можна двома способами:
- Через національні патентні відомства країн, де планується використання торговельної марки;
- Шляхом подання єдиної міжнародної заявки за системою Мадридської угоди та Протоколу.

Читайте детальніше про міжнародну реєстрацію торговельної марки >
Реєстрація ТМ у США
Відмінна особливість реєстрації торговельної марки в США – необхідність вказувати одну з підстав при поданні заявки:
- Intent to Use (ITU) – намір використовувати торговельну марку для товарів чи послуг на території США найближчим часом.
- Use in Commerce – фактичне використання торговельної марки у комерційній діяльності.
- Foreign Registration – наявність чинної реєстрації торговельної марки в іншій країні.
- Madrid Application – подання міжнародної заявки за системою Мадридської угоди та Протоколу.
- Priority Claim – подання заявки протягом 6 місяців після національної заявки в одній із країн – учасниць Паризької конвенції.
Реєстрація торговельної марки у США може здійснюватися двома способами:
- Національна заявка подається до USPTO – Відомства з патентів і торговельних марок США (United States Patent and Trademark Office). Така реєстрація забезпечує правовий захист виключно на території США. Процедура зазвичай триває 12-18 місяців, залежно від складності експертизи та можливих запитів відомства.
- Міжнародна заявка за Мадридською системою подається на основі української заявки через УКРНОІВІ, який виконує функції відправлення заявок до Всесвітньої організації інтелектуальної власності (ВОІВ). Ця процедура дозволяє отримати охорону не лише у США, а й в інших країнах, зазначених у заявці.
Щоб підвищити шанси на успішну реєстрацію, рекомендується попередньо перевірити торговельну марку на тотожність і схожість у базах даних USPTO (TESS) та WIPO Global Brand Database. Такий пошук допомагає уникнути відмови через конфлікт із раніше поданими або зареєстрованими позначеннями.
Вартість реєстрації торговельної марки у США – від 1200 доларів США (включно з послугами офіційного представника у цій країні). Офіційні збори USPTO становлять – від 350 доларів США за один клас – залежно від типу форми подання (TEAS Plus або TEAS Standard).
Загальна сума залежить від кількості класів, типу заявки, варіанту позначення, кількості заявників і тривалості процедури.
Читайте детальніше про реєстрацію торговельної марки в США >
Реєстрація ТМ у Китаї
Як і в інших країнах, реєстрація торговельної марки в Китаї необхідна для ідентифікації товарів та послуг конкретних виробників та отримання правового захисту.
Щоб пройти реєстрацію, торговельна марка має відповідати базовим критеріям охороноздатності:
- бути унікальною та відмінною від уже зареєстрованих позначень;
- не містити елементів, подібних до державної символіки, прапорів або емблем;
- не вводити споживачів в оману щодо виду товарів, послуг чи їхнього походження;
- не містити дискримінаційних, аморальних або неправдивих висловів.
Зареєструвати торговельну марку у Китаї можна двома способами:
- Подача національної заявки до Відомства за товарними знаками Китаю (China National Intellectual Property Administration – CNIPA).
- Подача міжнародної заявки за Мадридською системою через УКРНОІВІ.
Національна заявка
Для подання заявки до CNIPA іноземним заявникам обов’язково потрібно залучити акредитованого китайського патентного повіреного. Він подає заявку китайською мовою, контролює правильність формулювань і веде офіційне листування з відомством.
Розгляд заявки триває приблизно 12-15 місяців. Після успішного проходження експертизи марка публікується для опозицій протягом трьох місяців, після чого за відсутності заперечень видається свідоцтво.
Міжнародна заявка
Подання міжнародної заявки за Мадридською системою здійснюється на основі української заявки через УКРНОІВІ, який передає документи до Всесвітньої організації інтелектуальної власності (ВОІВ). Процедура є спрощеною й дає низку переваг:
- можливість подати заявку англійською, французькою або іспанською мовами;
- відсутність потреби користуватися послугами китайського повіреного;
- можливість одночасно отримати охорону в кількох країнах, зокрема в Китаї.
Вартість реєстрації торговельної марки у Китаї – від 1000 доларів США (включно з послугами представника). Офіційний державний збір CNIPA за один клас становить 300 юанів. Для іноземних заявників додаткові витрати також включають послуги акредитованого китайського патентного повіреного та переклад документів китайською мовою.
Загальна сума залежить від кількості класів МКТП, типу торговельної марки, кольорового варіанту та кількості заявників.
Читайте детальніше про реєстрацію торговельної марки в Китаї >
Реєстрація ТМ у Європі
Реєстрація торговельної марки в Європейському Союзі – це ефективний спосіб одночасно захистити права на позначення у більшості країн Європи. Такий захист не лише підвищує престиж бізнесу, а й створює додаткові можливості для його розвитку, франчайзингу та залучення інвестицій.
Переваги реєстрації:
- Власник зареєстрованої торговельної марки отримує виключне право на її використання і може вимагати припинення порушень або відшкодування збитків у судовому порядку.
- Торговельну марку можна передавати, ліцензувати або продавати, а також вносити як нематеріальний актив до статутного капіталу компанії.
- Зареєстрована ТМ дозволяє використовувати попереджувальне маркування ® та подавати позови проти порушників у будь-якій державі-члені ЄС.
Способи реєстрації:
- Національна реєстрація. Якщо потрібно отримати охорону лише в окремих країнах (наприклад, у Польщі, Німеччині чи Італії), заявка подається до національного відомства з інтелектуальної власності відповідної держави.
- Регіональна реєстрація (ЄС). Можна подати одну заявку до Відомства Європейського Союзу з інтелектуальної власності (EUIPO). У разі успішної реєстрації знак охороняється на всій території ЄС (27 держав).
- Міжнародна заявка (Мадридська система). Подається на основі української заявки через УКРНОІВІ, який передає документи до Всесвітньої організації інтелектуальної власності (ВОІВ). Цей шлях зручний для тих, хто планує отримати охорону не лише в ЄС, а й у країнах за його межами.
Реєстрація торговельної марки через EUIPO зазвичай триває приблизно 7-9 місяців за відсутності заперечень.
Вартість реєстрації торговельної марки в Європі – від 1700 євро (включно з послугами офіційного представника у ЄС). Офіційні збори EUIPO становлять:
- 850 євро – за перший клас МКТП;
- 50 євро – за другий клас;
- 150 євро – за кожен наступний клас.
Загальна сума залежить від кількості класів, кольорової версії позначення, кількості заявників і типу реєстрації (національна, регіональна або міжнародна).
Читайте детальніше про реєстрацію торговельної марки в Євросоюзі >
Зміни в законодавстві, що стосуються товарних знаків
Останні суттєві зміни у сфері охорони прав на торговельні марки в Україні відбулися у 2024/25 роках.
1. Нові Правила подання та експертизи заявок на торговельні марки
Наказом Міністерства економіки України № 19889 від 06.08.2024 р. затверджено нові Правила складання, подання заявки на торговельну марку, заявки на міжнародну реєстрацію торговельної марки та проведення експертизи заявки, зареєстровані в Мін’юсті 19.08.2024 р. за № 1263/42608. Документ набув чинності 18 вересня 2024 року.
2. Скасування «воєнного» режиму у сфері ІВ
Закон України № 4362-IX від 16.04.2025 р. «Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України «Про захист інтересів осіб у сфері інтелектуальної власності під час дії воєнного стану, введеного у зв’язку зі збройною агресією російської федерації проти України» набрав чинності 31 травня 2025 р. Він скасовує дію Закону № 2174-IX (2022 р.), яким було передбачено зупинення строків для вчинення дій у сфері інтелектуальної власності на час воєнного стану. Від 31 травня 2025 року відновлено стандартні строки для подання заявок, сплати зборів та інших дій у сфері охорони прав інтелектуальної власності.
Реєстрація торговельної марки сьогодні – це базовий елемент захисту бренду. Від правильно обраного виду ТМ, класів МКТП, коректно поданої заявки та своєчасного продовження строку дії Свідоцтва залежить, чи зможете ви зупинити порушника, захистити домен, використати ТМ у структурі інвестиційної угоди або побудувати франчайзингову модель.
Хочете надійно захистити свій бренд в Україні або за кордоном?? Залиште заявку – решту ми зробимо самі.
Олег Івченко — директор Wise Group, експерт з реєстрації ТМ, патентів та оцінки прав ІВ. Автор публікацій, вебінарів і практик із комерціалізації ІВ.

