Чому багато хто не хоче реєструвати торгову марку?
Багато власників компаній або окремих об’єктів інтелектуальної власності відмовляються здійснювати реєстрацію торгової марки. Однак, як відомо, реєстрація ТМ гарантує впізнанність, популярність і довірливе ставлення покупців до товарів, що продаються, або послуг, що надаються. За статистикою 90% споживачів віддають перевагу продукції, орієнтуючись на популярність і авторитет бренду. Але все ж є причини, через які не всі бізнесмени прагнуть зареєструвати торгову марку. Обговоримо деякі особливості реєстрації торгової марки в цій статті, а також поговоримо про те, чому все-таки слід вчасно здійснювати процедуру реєстрації.
Навіщо потрібна реєстрація торгової марки?
У першу чергу розглянемо ситуації та причини, коли потрібно зареєструвати торгову марку. Отже, реєстрація торгової марки потрібна, коли ви:
- займаєтеся виробництвом продукції або надаєте спеціальні послуги;
- не хочете постраждати від недоброзичливих конкурентів і шукаєте спосіб правового захисту;
- остерігаєтеся незаконного використання логотипу, назви компанії, товарного знаку;
- маєте на меті подальше просування та розвиток виробництва (надання послуг);
- бажаєте підвищити конкурентоспроможність, залучити більше покупців (споживачів) ваших товарів або послуг;
- хочете отримувати додаткові доходи завдяки ліцензуванню;
- прагнете отримати за допомогою реєстрації унікальне доменну назву (.ua), яка діє в Україні;
- займаєтеся створенням рекламної кампанії на різних мовах, в якій збираєтеся використовувати логотип, найменування або торгову марку;
- бажаєте прописувати біля ТМ або найменування компанії спеціальний знак, який застосовується виключно до зареєстрованих ТМ.
Навіщо підприємцеві реєструвати торгову марку?
Реєстрація торгової марки також здійснюється, щоб випередити недоброзичливих конкурентів. Це одна з найголовніших причин, чому власники об’єктів інтелектуальної власності вирішую здійснити реєстрацію. Правовий захист грає сьогодні важливу роль, оскільки з кожним днем з’являється все більше таких «бізнесменів», які бажають збагатитися коштом чужого імені.
У більшості випадків виглядає це так — один бізнесмен заробляє бездоганну репутацію товару, а інший її використовує. Деякі шахраї шантажують підприємців, пропонуючи викупити торгову марку за пристойну суму. Аби не стати заручником обставин, власник відмовляється та вкладає кошти в розвиток нового бренду, фірмового стилю, етикетки. Задоволення не з дешевих.
Але все, що потрібно було, — це зважитися та своєчасно подати документи на реєстрацію товарного знака.
Чому виникають сумніви при реєстрації торгової марки?
Навіть знаючи, навіщо потрібна торгова марка, не всі бізнесмени поспішають узаконити свої права на продукцію. Перший і основний стримувальний фактор — процедура коштує грошей.
У 2022 році в Україні вартість реєстрації торгової марки залежить від ряду факторів (кількість класів, сфера діяльності компанії, стандартна процедура або прискорена й т.д.). Крім того, необхідно знати, що в разі проведення попереднього пошуку та звернення за спеціальними послугами до повіреного, ця сума зросте в рази.
Обов’язкова реєстрація ТМ в більшості випадків не потрібно. Така норма не прописана в жодному законодавчому акті України. Однак винятком є виробництво міцних спиртних напоїв.
Важливо! Виготовляти алкоголь без наявності торгової марки українцям не дозволяє закон. Якщо підприємець зважиться на такий експеримент, йому загрожують величезні штрафні санкції та реальний тюремний термін.
Переваги отримання торгової марки
Попри те, що реєстрація торгової марки потребує певної суми грошей, вона має переваги, які допоможуть підприємству стати успішнішим. Таким чином, фахівці виділяють наступні переваги реєстрації бренду:
- Ваш бізнес завжди буде захищений від зазіхань конкурентів та інших сторонніх осіб. У разі незаконного використання вашого логотипу або найменування (об’єктів інтелектуальної власності), ви зможете звернутися до суду, за рішенням якого порушник буде зобов’язаний виплатити компенсацію та знищити всю продукцію (послуги), на яких незаконно використовувалися ваші напрацювання.
- Відразу після реєстрації торгової марки вам надається право на використання унікального й престижного доменного імені (.ua). При додаткових зусиллях і правильно побудованій стратегії це гарантує підприємцю успішний і швидкий розвиток бізнес-діяльності.
- Логотип, який має свою історію створення, — це кращий спосіб просувати продукцію та послуги. Погодьтеся, що покупець завжди вибирає ті товари, які мають попит і виробляються відомим брендом, що має репутацію й авторитет.
Фахівці стверджують, що товарний знак вигідно реєструвати в тому випадку, коли власники планують займатися бізнесом тривалий час. Таким чином, витрати на процедуру реєстрації окупляться, а торгова марка стане головним козирем компанії. Завдяки їй гарантована довіра постійних споживачів і збільшення прибутку.
Кейс: чи реєструвати торгову марку?
Пропонуємо вам розглянути одну реальну ситуацію, яка наочно доводить, що для успішного й тривалого бізнесу все-таки необхідно здійснювати реєстрацію торгової марки.
З чого все почалося?
В один прекрасний день власник одного з відомих додатків виявив у себе на пошті два нових повідомлення, зміст яких мав приблизно такий вигляд: «На вас надійшла скарга, що стосується порушення ТМ». Перший лист був відправлений юридичним відділом всесвітньо відомої компанії Apple, а другий від робота Google. А тепер почнемо з самого початку.
Розробляти додаток Galileo (який є головним об’єктом у цій ситуації) почали ще у 2010 році. Задум був такий — створити нескладний додаток, який буде виконувати дві основні функції: перегляд і кешування карт OpenStreetMap. Перед тим, як дати старт додатку, необхідно було придумати для нього назву. У підборі розробник керувався такими принципами:
- легко вимовляється;
- швидко запам’ятовується;
- має особливе ставлення до карт і подорожам.
У підсумку назва Galileo повністю задовольнило початкові запити розробника. Думка у власника про реєстрацію торгової марки прийшла відразу ж після завершення роботи над додатком, але він з якоїсь причини відразу відмовився від цієї ідеї, і не акцентував на цьому питанні. Хоча прекрасно усвідомлював той факт, що Галілей є всесвітньо відомою історичною особистістю та здійснити реєстрацію торгової марки, де як назва буде використовуватися його ім’я — навряд чи вийде.
Що ж було далі? У результаті він дуже пошкодував про те, що не зареєстрував свою ТМ з самого початку. Процедуру реєстрації необхідно було виконати не щодо великого вченого, а щодо однієї назви «Galileo», вказавши сферу її використання та застосування. Як стверджував розробник, на самому початку створення додатка він радився зі знайомими, які також займалися розробкою програм, однак ніхто з них процедуру реєстрації торгової марки не проходив. Вони окремо набували доменні імена, реєстрували сторінки в різних соціальних мережах, але ніхто не здійснював процедуру реєстрації ТМ.
Так, додаток набирав все більше й більше популярності. Уже в кінці 2016 року велика система супутникової навігації Galileo офіційно була введена в експлуатацію. У космос були запущені нові супутники, на підтримку програми Galileo. ЗМІ постійно публікують новини про Galileo. Творець був шалено щасливий, що підібрав таку вдалу назву, яка користується величезною популярністю.
Додатком цікавляться безліч користувачів, а за запитом «Galileo» — додаток займає перше місце. І навіщо реєструвати ТМ? Адже розроблене й запущене застосування — це супутникова система навігації для туристів. Ніякого перетину в даній сфері й бути не могло. Саме так вважав розробник, але, на жаль, помилявся.
Проходить час, і вже на початку 2019 року додаток Galileo і Galileo Pro для Android були зняті з продажу на території всього Європейського Союзу. Що ж сталося?
Листи, отримані від Google і Apple
Отже, повернемося до тих двох листів, які прийшли на пошту розробнику. Обидва повідомлення були від всесвітньо відомих компаній і мали в принципі подібний зміст. Google практично відразу зняли з продажу додаток з магазину. А ось Apple додаток прибирати не стали, проте компанія стала ініціатором проведення розгляду й запропонувала сторонам прийти до консенсусу, показавши, у кого які торгові марки. Таким чином, проблема мала вирішитися мирним шляхом. Крім того, у цій ситуації згадувалася торгова марка на назву «Galileo», яка мала номер 017287129. Ця торгова марка стала обмеженням для використання слова «Galileo» на різних пристроях, додатках і програмах, які застосовуються з метою навігації й т.д.
Результат ситуації
Яке рішення прийняв власник програми? Він відразу ж звернувся за консультацією до професійного юриста. Таким чином, творець змінив первинне найменування свого застосування. Імовірність виграти суд у Європейського Космічного Агентства насправді практично дорівнювала нулю, однак і доказів, які необхідно було продемонструвати в суді, теж не було. Звичайно, розробник разом з юристом розуміли, що додаток працював і використовувався до того, як була подана заявка, але слід було враховувати, що термін винагороди вже закінчився. Тому поміняти додаток було практично неможливо.
Що ж необхідно було зробити, щоб не потрапити в подібну ситуацію? У першу чергу потрібно було перевірити всі зареєстровані й чинні заявки на торгову марку на території Європейського Союзу та Америці та, звичайно ж, відразу треба було здійснити реєстрацію, про яку розробник вирішив не морочитися.
Чим же закінчилася ця історія? За підсумком усіма відомий додаток Galileo Offline Maps змінив свою назву на Guru Maps. На щастя, Google Play відновили продаж програми, знявши при цьому раніше введену заборону. Крім того, покупці сприйняли ситуацію, що склалася, з розумінням, тому попит на програму практично не зменшився. До речі, використовуючи запит «Galileo», додаток залишився на першому місці на всіх платформах.
Було цікаво? Дізнайтесь більше! Наприклад про те, як відбувається процедура реєстрації торгової марки.
На жаль, багато хто не розуміє, для чого потрібно реєструвати торгову марку, якщо їх бізнес і так йде вгору. А справа тут не тільки в успішній компанії та додатковому доході. У першу чергу реєстрація потрібна для захисту власних прав на дану торгову марку. Недобросовісні конкуренти так і чекають, коли знайдеться популярна компанія без зареєстрованого товарного знаку. Щоб не ризикувати бізнесом і ТМ, власники звертаються за допомогою до патентних повірених.
Наші експерти готові надати вам індивідуальну консультацію та розповісти про всі переваги реєстрації торгової марки. Цікаво дізнатися більше? Тоді залишайте заявку на нашому сайті, і ми зв’яжемося з вами найближчим часом!
Посада: юрист у сфері інтелектуальної власності
Досвід роботи: 8 років. Кандидат юридичних наук.
Спеціалізація: Займається захистом і реєстрацією об’єктів інтелектуальної власності, написанням претензій та позовних заяв. Реєструє об’єкти в митному реєстрі.