Реєстрація в Україні штрих-коду на продукцію
Виводячи продукцію на ринок, бізнесмен повинен подбати про належну форму його ідентифікації. Іншими словами, кожній позиції товару повинен бути присвоєний код, завдяки якому товар буде врахований при постачанні від виробника до споживача. Розберемося докладніше, що таке штрих-код і як відбувається його реєстрація.
Що таке штрих-код?
Штрих-код на продукцію — це послідовність чорних і білих смуг, яка дозволяє сканувальному пристрою зчитувати закодовану в зображенні інформацію про товар: виробника або постачальника, партію відправки, індивідуальний код товару й контрольний цифровий код.
Штриховий код був винайдений майже 80 років тому в США, запатентований у 1949 році як спосіб автоматичного зчитування інформації та існує досі завдяки своїй надійності, простоті використання та низької вартості маркування товарів з його допомогою.
Існує 2 види штрих-кодів — європейський стандарт EAN і сумісні з ним формати. Код складається з вертикальних смуг різної ширини, інформацію кодує саме ритм смуг, а, наприклад, відтінок чорного кольору й висота смуг ролі не грають. Для коректного сканування апаратом коду потрібна цілісність зображення коду висотою мінімум 0,5 см, при цьому якщо поверхня з нанесеним малюнком розірветься або помнеться (наклейка зі штрих-кодом, м’яка картонне пакування й ін.), то зчитування може не вийти.
Інформацію додатково шифрують 9-13 цифр, розташованих під «смугастим кодом» і доступних для розпізнавання людині.
Хто видає штрих-коди в Україні?
Всесвітня організація GS1 володіє стандартом для формування штрихових кодів товарів з усього світу. Отримати маркування товару штрих-кодом можна в організації — представника GS1 у конкретній країні. В Україні працює філія GS1, куди потрібно звернутися із заявкою на реєстрацію штрих-кодів на продукцію.
Кому потрібні штрих-коди?
Спочатку необхідно розуміти, що самі по собі штрих-коди — це інструмент, який дозволяє економити робочий час. Від цього й потрібно відштовхуватися. Якщо у вас великі обсяги продукції, постійний потік клієнтів і через це створюються черги, то варто задуматися над тим, щоб створити штрих-коди для своєї продукції.
Якщо ж у вас досить дорога продукція та потік клієнтів мінімальний, то ви можете обійтися й без них.
Обов’язкова вимога до реєстрації штрих-кодів застосовується лише до виробників алкогольної та тютюнової продукції, а також фонограм і аудіовізуальних творів.
Навіщо потрібна реєстрація штрих-кодів на товар?
Насамперед необхідно розуміти, що товар не надходить на ринок без відповідного штрихового коду. Чому? Тому що його не приймуть у виробника ні за документами, ні фізично для розміщення на складах чи магазинах. Щоб уникнути цієї проблеми, виробнику необхідно завчасно подбати про реєстрацію кодів, самостійно або замовивши таку послугу.
Переваги маркування штрих-кодом наступні:
- Можливість розміщувати товарні позиції для торгівлі в магазинах і зберігання на складах;
- Унікальний код шифрує постійний набір даних про товар, який не буде змінений третіми особами з метою вироби або розкрадання товару;
- Можливість обліку продукції за допомогою сучасних систем — програм для касового та складського обігу в магазинах, супермаркетах, будь-яких точках, обладнаних сканером і базою даних.
Коли на продукцію отримані коди, можна наносити їх на пакування. Для цього використовується друкарський метод або просто стікери (наклейки). Після маркування продукція може відправлятися в торгову мережу.
Процедура отримання штрих-кодів на продукцію в Україні
Для реєстрації пакета кодів потрібно звернутися до філії всесвітньої організації GS1 з заявкою та матеріалами про продукцію. Якщо інформація була надана в повному обсязі й були сплачені всі обов’язкові внески, то Договір з GS1 підписується протягом 3-х робочих днів. Договір означає, що юридична особа або фізична особа-підприємець стали учасником Асоціації товарної нумерації.
Щоб привласнити для певного продукту унікальний код, потрібно вказати його своєрідність і відмінність від інших позицій у його категорії. Підготовкою документів може зайнятися компанія, що надає подібні послуги. Це гарантує коректну презентацію продукту та позитивний результат реєстрації. Залежно від кількості реєстрованих одиниць, процедура може займати від 7 до 10-14 днів.
За підсумком реєстрації номерів штрихових кодів учасник Асоціації отримує свідоцтво державного зразка, що підтверджує права на набір кодів.
Реєстрація штрих-кодів для юридичних осіб: з чого почати
Щоб розрахувати вартість послуг з реєстрації штрих-кодів для юридичних осіб, насамперед потрібно визначити тип підприємства. Це:
- Великі підприємства — суб’єкти господарської діяльності, у яких середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік перевищує 50 осіб та обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за цей період перевищує суму, еквівалентну 500 000 євро за середньорічним курсом НБУ.
- Малі підприємства — суб’єкти господарської діяльності, у яких середньооблікова чисельність працюючих за звітний (фінансовий) рік не перевищує 50 осіб та обсяг валового доходу від реалізації продукції (робіт, послуг) за цей період не перевищує суми, еквівалентної 500 000 євро за середньорічним курсом НБУ.
Членські внески до асоціації для юросіб
Вступний членський внесок | Малі підприємства | Крупні підприємства |
150 дол. США | 300 дол. США | |
Річний разовий членський внесок | 100 дол. США | 200 дол. США |
Періодичні членські внески за реєстрацію штрих-кодів у розрахунку за штрих-код: | ||
с 1-го по 10-й | 10 дол. США/шт | 20 дол. США/шт |
с 11-го по 25-й | 15 дол. США/шт | |
с 26-го по 100-й | 10 дол. США/шт | |
понад 100 штрих-кодів | 5 дол. США/шт |
Які документи потрібні?
Для реєстрації штрих-кодів для юридичної особи необхідно надати:
- Копію виписки з ЄДРПОУ щодо реєстрації юридичної особи;
- Копію довідки з органів статистики;
- Дані Заявника:
- банківські реквізити (р/р, банк, МФО);
- поштова адреса (якщо відрізняється від юридичної — всі оригінали документів від Асоціації надходитимуть на цю адресу);
- контактний телефон;
- інформація про податки, які сплачує ФОП, єдиний податок тощо;
- контактний e-mail.
4. Інформацію про товари, яка має містити такі дані:
- найменування товару й торгова марка;
- нормативно-технічний документ (ГОСТ, ТУ), якщо є;
- упакування (вид, матеріал, кількість товару);
- опис (споживчі характеристики, склад, зовнішній вигляд, властивості).
Що отримує клієнт-юрособа після реєстрації штрих-коду?
Після процедури надання реєстрації штрих-кодів юрособа отримує:
- екземпляр Договору про асоційоване членство в Асоціації Товарної Нумерації України ДжіЕс1 Україна й участь у всесвітній системі товарної нумерації GS1;
- додаткові угоди до Договору про асоційоване членство;
- Свідоцтво про присвоєння Приставки GS1 у всесвітній системі GS1;
- Свідоцтво про надання Глобального номера розміщення у всесвітній системі GS1;
- Свідоцтво(а) про присвоєння товарної позиції ідентифікаційного номера у всесвітній системі GS1.
При наступному отриманні штрих-кодів юрособі потрібно буде сплатити лише членські внески (п.п. 1.2., 2.3 Таблиці 1) до Асоціації за отримання штрих-кодів, а також вартість послуг наших спеціалістів.
Компанія «Вайз Груп» допоможе з отриманням штрих-кодів для ваших товарів. Замовте консультацію нашого фахівця через форму на сайті й отримаєте всю інформацію про послугу.
Посада: юрист у сфері інтелектуальної власності
Досвід роботи: 8 років. Кандидат юридичних наук.
Спеціалізація: Займається захистом і реєстрацією об’єктів інтелектуальної власності, написанням претензій та позовних заяв. Реєструє об’єкти в митному реєстрі.
Доброго вечора. В мене запитання – чому на де-яких товарах розміщений штрих- код не відображається в пошукові? Якщо він не обов’язковий, а такі випадки бувають і з імпортними товарами, то як розцінювати його розташування на товарі: фальсифікат, контрабанда чи обхід налогу?
Доброго дня, Володимире! Потрібно перевіряти через офіційну базу ДЖС, якщо там не відображається – то це може бути підробка