• (044) 383-63-55
  • (067) 380-10-59
  • (095) 285-12-00
Патентний пошук перед патентуванням: навіщо потрібен і як його здійснювати
30320 min

Патентний пошук перед патентуванням: навіщо потрібен і як його здійснювати

Винахідники, які впритул підійшли до необхідності проведення патентування власного ноу-хау, задаються питаннями, пов’язаними з його здійсненням. Перш за все їх хвилює те, в який момент варто починати патентний пошук – до того, як стала зрозуміла формула винаходу чи постфактум. І, звичайно ж, наскільки ефективними будуть заходи, проведені самостійно, чи не буде правильним спочатку залучити для цього професіоналів.

З відповіді на перше питання про патенти буде логічно слідувати відповідь на другий, тому варто спочатку визначитися, коли ж приступати до відповідного пошуку. Однозначно прописаних правил не існує. Однак автори, які вже не раз проходили дану процедуру, досвідченим шляхом визначили, що найбільш раціонально буде приступати до пошуку відразу, як тільки думки придбали чітку і евристичну форму. На початковому етапі може виявитися достатньо власних зусиль в цьому напрямку. А ось на заключній стадії для поглибленого і розширеного пошуку має сенс звернутися за допомогою до експертів в цій сфері. Однак якщо досвід подібних пошуків абсолютно відсутня, звернення до фахівців на самому початку – найбільш грамотний підхід до вирішення даного питання.

Подібний принцип дасть можливість практично відразу з великою часткою вірогідності визначити, чи життєздатний даний проект. Оскільки експерт витратить на розширений пошук патентів істотно менше часу і швидше дасть відповідь на питання, чи не є проект тупиковим. Цей підхід особливо актуальний, якщо розробка винаходу пов’язана з проведенням дорогих наукових або лабораторних досліджень.

Фахівці, коментуючи прагнення до проведення винахідниками самостійного пошуку патентів в безкоштовних базах даних, відзначають, що такі заходи можуть істотно розширювати кругозір і виступати джерелом нових ідей. Однак погоджуються і з розробниками, що приступають до пошуку вже після того, як винахід знайшло видимі обриси, і дозріло відчуття, що час патентувати настало. Вони підкреслюють, що яким би шляхом не пішов потенційний власник майбутнього патенту, така робота вимагає серйозного підходу, ретельності і наявності певних знань. В обох випадках, приступивши до пошуку і перевіряючи патентоспроможність, винахідники відповідають на питання про те, чи може їх науково-технічне новаторство стати інтелектуальною власністю і бути запатентовано.

Почавши самостійний пошук патентів, винахідник намагається відшукати відповіді на логічні і не мають, на його думку, двоякого тлумачення питання. Вони стосуються, наприклад, того, чи не будуть при спробі запатентувати нововведення порушені вже існуючі права на інтелектуальну власність, а таким чином, є саме їхній винахід ноу-хау. Попутно з’ясувати, чи працює хтось ще в даному напрямку і які його наміри приступити до реалізації нововведення за допомогою договору ліцензування. Далі думки і, відповідно, пошук переходять у практичну площину в спробах прояснити для себе, чи можна буде знайти партнерів для виробництва та покупців на патент, якщо він, врешті-решт, буде отриманий.

У чому полягають складності самостійного патентного пошуку

Пояснити, які підводні камені чекають самостійних дослідників при пошуку в області патентів, найкраще на прикладах. Добре ілюструє їх абсолютно реальний випадок, що стався в 21 столітті, який стосується ідеї виготовлення L-образної насадки до електром’ясорубці, що дозволяє видавлювати локшину з тіста. Автор новаторства не тільки придумав, але і виготовив дослідний зразок, проте його бажання заощадити на пошуку патентів зіграло з ним злий жарт. Інженер займався цим самостійно і коли вийшов на фінішну пряму, вклавши чималі кошти і виконавши значну частину роботи, отримав відмову в патенті.

Це сталося через те, що, як виявилося, ще в кінці минулого століття в США був отриманий патент на пристрій з ідентичним механізмом. В цьому випадку, якби інформація про наявність подібного патенту виявилася відома винахіднику з самого початку, то він, за його твердженням, не відмовляючись від ідеї по суті, виходив би з іншого принципу.

Очевидно, що при патентному пошуку були допущені системні помилки, які призвели до настільки жалюгідного результату. А відбулися вони сюди через наступні випадки. Справа в тому, що в описі 

приладу для приготування локшини в американському патенті, він позиціонувався як машина для виготовлення локшини, а саме – як пристрій для перетворення тесту в локшину, плоскі макаронні вироби, спагетті, інші аналогічні страви або десерти.

Прилад же, описаний в заявці на патент, поданої в даний час, представлявся механічним аксесуаром до електром’ясорубці, за допомогою якого плоске тісто може нарізатися на смужки для подальшої варіння. Судячи з опису, в результаті самостійного пошуку винахіднику видавалися опису патентів, що мають відношення до розкочування тіста для піци, м’ясорубок, різанні листового металу на смуги для подальшої зварювання. Безумовно, вони не мали ніякого відношення до його винаходу.

Невірний підхід і неточність ключових слів привели до того, що новатор «потонув» в потоці непотрібної інформації і в результаті зробив помилковий висновок про те, що його ідея є винаходом.

Що варто мати на увазі, починаючи патентний пошук

Помилки, описані в прикладі з м’ясорубкою – на жаль, досить поширене явище. І стосуються вони не лише фізичних осіб – дилетантів в області патентного пошуку. Чи не змогли уникнути їх і солідні компанії світового рівня. Найбільш гучним патентним суперечкою останнього часу виступає конфлікт інтернет-гіганта Amazon і книжкового онлайн магазину Barnes & Noble. Претензії стосувалися опції на сайті інтернет-бутіка – «повторна покупка в один клік», яка не вимагала додаткового введення пін-коду і номера карти.

У рішенні суду містилася вимога заборонити Barnes & Noble використання подібної спрощеної процедури. Причому події відбувалися в розпал святкового різдвяного буму. Врятувало ситуацію залучення патентних експертів. Вони провели більш ретельний і глибокий пошук патентів за ключовими словами і виявили патент Digicash. Він значно раніше, ніж у Amazon, описував покупку товару в один клік. Все це дало можливість зробити загальноприйнятою практикою придбання продукції подібним чином в багатьох магазинах по всьому світу.

На питання про те, чому ж Digicash не був знайдений Barnes & Noble з першого разу, слід ту саму відповідь, що і у випадку з винахідником насадки для м’ясорубки. Помилка полягала у відсутності системного підходу і розуміння цілей пошуку серед тих патентів, які вже опубліковані.

Тому до того, як почати самостійний патентний пошук, варто визначитися з розумінням його ключових аспектів. Спочатку необхідно знайти підтвердження того, що винахід дійсно неповторно і унікально, визначити, в чому його принципові особливості, кардинально відрізняють ноу-хау від вже запатентованих аналогів.

Потім важливо обгрунтувати для себе впевненість в тому, чому раніше нікому в голову не могла прийти така ідея. Після цього варто переконатися, що винахід не торкнеться чужий патент і не порушить права на інтелектуальну власність. Наступний напрямок, яке необхідно відпрацювати – питання конкуренції і затребуваності нововведення. Необхідно з’ясувати, чи існують ще винахідники або компанії, які вели розробки в цій же сфері. А також – патентували вони свої винаходи, і наскільки ці потенційні конкуренти, якщо вони є, впливові і авторитетні. І, звичайно, в практичному плані варто з’ясувати коло можливих споживачів майбутнього винаходу.

Дуже часто конкретне нововведення не лежить в якійсь певній галузі знань або виробництва матеріальних благ, а знаходиться на стику декількох суміжних. У такій ситуації необхідно буде враховувати:

  • можливість і конкретну сферу застосування винаходу в суміжних областях;
  • чи мають будь-які технології, задіяні в ноу-хау, широке застосування;
  • що з себе представляють аналоги в часто використовувані технології.

Здійснюючи самостійний патентний пошук, важливо враховувати не тільки назва продукту і його опис, а й синонімічні терміни.

Рекомендації фахівців патентного пошуку

Очевидно, що можливі цілі патентного пошуку роблять процес трудомістким, багатоплановим і широким. Однак він абсолютно необхідний, якщо винахідник хоче захистити свої права на інтелектуальну власність шляхом патентування. На прикладі спору між Barnes & Noble і Amazon було акцентовано лише один негативний наслідок неякісного патентного писку – реальна можливість для книгарні понести величезні збитки через заборону використання при покупках комфортної операції на сайті. Однак найбільша небезпека полягає в судових переслідуваннях за посягання на чужу інтелектуальну власність. Це сфера, в якій штрафи і компенсації за понесені збитки можуть пустити по світу винахідника і розорити практично будь-який бізнес.

Уникнути проблем, пов’язаних з помилками патентного пошуку, вдасться, використовуючи рекомендації експертів в цій сфері. Фахівці радять:

  • скласти найбільш розгорнутий і повний опис нововведення з перерахуванням всіх ключових слів;
  • визначити список баз даних, в яких буде проводитися патентний пошук;
  • скласти перелік джерел, так чи інакше відносяться до винаходу, хоч і не мають прямого відношення до патентознавства;
  • здійснити вивчення комерційних пропозицій виробів, в яких можуть бути затребувані переваги винаходу.

Ці дані вимагають ретельної систематизації та письмового оформлення. 

Які види патентного пошуку існують

Варто брати до уваги також і те, що існує кілька видів самостійного патентного пошуку. Можна виділити дослідження патентів:

  • предметні;
  • іменні;
  • нумераційні;
  • аналогові.

Частіше за інших застосовується предметний пошук, при якому визначення підлягає власне предмет з вибором рубрик патентну класифікацію. Подібний строгий і продуманий підхід найбільш ефективний по співвідношенню критеріїв «результат-час».

В ідеалі аналіз комерційної інформації дає можливість встановити винахідників або компанії, що ведуть роботи в цьому ж напрямку. Після цього зазвичай приступають до іменним пошуку патентів, який є доповненням до предметного патентному пошуку. Відносно нумераційного пошуку все просто – за відомим номером патенту його знаходять і вивчають, в тому числі і на предмет ідентичності.

Повертаючись з прикладу з винаходом насадки для м’ясорубки, варто проаналізувати його з точки зору здійснення повного і планомірного пошуку. Інженер упустив важливий етап – пошук патентів-аналогів, які були зареєстровані в інших країнах. Якби ця фаза була нею здійснено, його винахідницькі зусилля не були б марними. Пройти цей етап не було пов’язане ні з жодними труднощами, навіть незважаючи на те, що опису патентів-аналогів зберігаються на іноземних мовах. Для перекладу можна використовувати зручні і літературно адаптовані онлайн перекладачі.

Бази даних патентів, що дають найбільше інформації для розширеного патентного пошуку

Сьогодні в світі створено величезну кількість баз даних для патентного пошуку, рахунок яких йде на тисячі. До більшості з них є онлайн доступ. Їх створенням і підтримкою в актуальному стані займаються не тільки національні урядові установи, такі як Укрпатент, а й приватні організації. Тому доцільно для пошуку використовувати ті з них, які уможливлять по-справжньому ефективний пошук, приймаючи за ключовий критерій співвідношення «результат-час».

Як відзначають досвідчені фахівці в сфері патентного пошуку, багато баз даних поповнюються нерегулярно і несистемно, оскільки працездатність будь-якого проекту підтримується тільки при наявності необхідного фінансування. Цим пояснюється невелика кількість баз даних, що дозволяють по-справжньому ефективно проводити професійний розширений патентний пошук. Однак скористатися безкоштовно ними неможливо, задіяння їх ресурсів є лише при внесенні чималих коштів.

Вибираючи ресурси, якими можна скористатися при проведенні самостійного патентного пошуку, варто звернути свою увагу на:

  • USPTO – повнотекстову базу даних патентного відомства Сполучених Штатів Америки, в яку з 1976 р включено кілька мільйонів патентів, що зберігаються в графічному форматі TIFF (тільки патенти з 1790 м по 1976 р) і текстовому – HTML.
  • Google Patent Search – БД Google, що складається з патентів бази USPTO. Розширений пошук здійснюється за наступними критеріями: автор, назва, номер патенту, дата. Існує комфортна можливість збільшення тексту та ілюстрацій патентів. Система пошуку задіє спеціальну технологію визначення тексту на фотографіях. З її допомогою можна зробити пошук навіть по тексту відсканованих патентів.
  • Espаcenet – European Patent Office (Європейське патентне відомство). До теперішнього моменту в базі міститься понад 60 млн. Патентних заявок і патентів. Через його сайт можливий пошук патентів по базах даних Всесвітньої організації інтелектуальної власності (WIPO), Європейської патентної організації (EPO), «Worldwide». БД «Worldwide» дозволяє вести пошук інформації по опублікованим патентним заявками більш ніж з 80 країн і регіонів. Пошукові дії виробляються в базах даних англійською мовою, але впевненості додасть повторна процедура пошуку на мові країни, в якій реєструвався патент. Це необхідно, оскільки англійський переклад назви і реферату присутня не в усіх патентах.
  • WIPO – Світової Організації Інтелектуальної Власності (World Intellectual Property Organization). Патентний пошук в системі здійснює пошукова служба PATENTSCOPE, що забезпечує безкоштовний доступ до міжнародних патентних заявок і національним (регіональним) патентних документів. Ця БД включає дані про більш ніж 1,8 млн. Міжнародних патентах, які пройшли публікацію.
  • ЕАПВ – Євразійське патентне відомство, яке має в своєму розпорядженні більш ніж тридцятьма локальними патентними базами даних. На сьогоднішній момент в них зберігається більше 35 млн. Патентів ВОІВ, Європейського патентного відомства, ЕАПВ, патентного відомства США, Росії (з 1924 р). Вони містять також патентні документи, зареєстровані в країнах СНД, національних патентних відомствах країн-членів ЕАПО. Система реалізує засоби пошуку в інформаційних системах ESP @ CENET, EPOLINE, JOPAL і інших, а також у зовнішніх патентних базах даних цифрових бібліотек інтелектуальної власності.
  • УКРПАТЕНТ – національну базу даних патентів. Містить близько 400 тисяч документів. На сайті існує пошуковик в базі даних «Винаходи зарубіжних країн», в якому міститься інформація, яка надходить від 2 регіональних організацій і 42 патентних відомств різних держав.
  • РОСПАТЕНТ – Федеральну службу з інтелектуальної власності, товарних знаків і патентів Росії. У базах даних можливо здійснювати пошук винаходів, перспективних винаходів, рефератів патентних документів російською та англійською мовами, корисних моделей.
  • SIPO – державне відомство інтелектуальної власності КНР. Вільний доступ до документів на китайською та англійською мовами, починаючи з 1985 р, з можливістю перекладу деяких документів з використанням технології машинного перекладу CPMT.
  • WikiPatents – пошукова система патентів, безкоштовно надає можливості пошуку більш 15 млн. Патентів. Включає патенти і патентні заявки зі Швейцарії, США, Канади, Німеччини, Японії, Великобританії, Іспанії, Франції. Завантажує патенти в форматах TXT, RTF (Word), PDF, надає коротку інформацію про патент зі швидкою навігацією по зображеннях. WikiPatents надає можливості для перекладу за технологією Google, коментарів і оцінок будь-яких патентів.
  • Surf IP – ресурс організації інтелектуальної власності Сінгапуру. Патентний пошук доступний в патентних базах даних Тайваню (TIPO), Китаю (SIPO), Сінгапуру (IPOS), США (USPTO), Японії (JPO-IPDL), Кореї (KIPO), Європейського патентного бюро (EPO), WIPO, Великобританії ( UK-IPO), Канади (CIPO), Таїланд (TIPIC).
  • Patent Lens -створений незалежної некомерційною організацією Cambia онлайн сервіс патентного пошуку. Дає можливість виробляти патентний пошук по БД, що включає більше 10 млн. Документів з ВОІВ, Європи, США, Австралії.
  • Free Patents Online – одна з найбільш оперативних, простих і потужних систем патентного пошуку в мережі інтернет, яка забезпечує швидкий доступ до безлічі патентних заявок і патентів. Уможливлює доступ до БД Європейського патентного відомства, патентного відомства США, ВОІВ та Японського патентного відомства. Зареєструвавшись, можна розширити свої можливості, наприклад, за допомогою надходять повідомлень про реєстрацію нових патентів.
  • PRIORSMART – относительно новая бесплатная площадка, которая предоставляет доступ более чем к 60 онлайн патентным базам данных. Интерфейс представлен на 8 языках, включая японский, английский, русский, испанский, французский, немецкий, корейский, китайский. Возможно осуществлять поиск по названию, формуле изобретения, имени изобретателя, реферату, имени владельца патента, МПК и описанию.

Почему обращение к профессионалам – рациональный и грамотный выбор

Очевидно, что неспециалисту разобраться во множестве существующих систем поиска патентов, очень сложно. Это потребует значительных временных ресурсов, сил, а также дополнительных знаний и навыков в систематизации и анализе получаемой информации. К тому же некоторые сервисы требуют за задействование своих ресурсов и доступ к данным немалых денег. Также стоит отметить, что ответственности за результаты патентного поиска, самостоятельно проводимого пользователями, даже в случае внесения значительных денежных средств администрация любой патентной базы данных не несет.

Тем не менее, последующее нарушение прав интеллектуальной собственности может повлечь за собой санкции в виде огромных штрафов и компенсаций, истребованных через суд. Это тот случай, когда экономия может обернуться судебными преследованиями и полным разорением. А, значит, в таком деле полагаться на «авось» – непростительная оплошность.

Зачастую изобретатели считают патентный поиск второстепенным и не важным делом, не желая тратить средства на его проведение. Они уверены, что достаточно придумать нечто уникальное – и последующее оформление патента пройдет, как по маслу. Им кажется очевидным, что обращаться к профессионалам совершенно не имеет смысла – ведь и так понятно, что их посетила «звездная» мысль. Однако всегда есть вероятность того, что она пришла в чью-то голову значительно раньше. Из всего сказанного логически напрашивается вывод о том, что обращение в патентное бюро – единственно верное и грамотное решение.

И даже если правильный выбор в пользу привлечения к патентному поиску профессионалов все-таки сделан, не стоит думать, что залогом успеха будет обращение в любую патентную организацию и выбирать ту, которая возьмет за свои услуги меньше денег. Недобросовестность и низкая квалификация могут стоить изобретателю на порядок больше, чем сэкономленные на экспертизе деньги. Поэтому кроме того, что обращение к специалистам необходимо в принципе, стоит выбирать настоящих профессионалов с проверенной историей успеха и отличной репутацией, к примеру, таких, как патентно-юридическая компания «ВАЙЗ Груп».

Посада: юрист у сфері інтелектуальної власності
Досвід роботи: 8 років. Кандидат юридичних наук.
Спеціалізація: Займається захистом і реєстрацією об’єктів інтелектуальної власності, написанням претензій та позовних заяв. Реєструє об’єкти в митному реєстрі.

0 Shares
Рейтинг 4.5 на основі 46 відповідей

Добавить комментарий

схожі статті

Авторське право на винахід
Авторське право на винахід
Технічні винаходи
Технічні винаходи, які кардинально змінили життя людини
винаходи Тесли
НАЙБІЛЬШІ ВИНАХОДИ НІКОЛИ ТЕСЛИ – ОДНІ З НАЙВАЖЛИВІШИХ ВІДКРИТТІВ СВІТУ
Історія бренду Adidas
Історія бренду Adidas
патент Білла Гейтса
Яка насправді мета “диявольського” патенту Білла Гейтса?
22348 min
Інновації в Україні: несподівані факти і цифри
1337
Українські стартапи отримали 9 мільйонів
photo 2020 01 22 22 16 44
Несподівано! Патенти стримують інновації, якщо вони належать не тобі
04
Цікаві факти: геніальні винаходи, зроблені випадково